Door op 17 juni 2014

RIBW-locatie Blekerstraat voorbeeld voor zorg in de wijken

Wonen en zorg gecombineerd in de wijk, en ook nog eens in een pand dat goed in de omgeving past. Dat is een goede omschrijving voor de nieuwbouw van zorginstelling RIBW aan de Blekerstraat/Janninksweg, die dinsdag 17 juni feestelijk werd geopend. Aan de Blekerstraat heeft RIBW (Regionale Instelling voor begeleiding bij Wonen, Werken en Welzijn) 23 appartementen tot haar beschikking voor mensen met een psychische beperking. Alle appartementen zijn inmiddels bewoond.

Mooi aan de locatie is dat de instelling nauw samenwerkt met de buurt. Zo maken de bewoners ook gebruik van de wijkfaciliteiten als het PET-paviljoen en de buurtmoestuin en helpen vrijwilligers uit de wijk wat mee bij de organisatie. Daarmee wordt mooi invulling gegeven aan de ambitie van zelfredzaamheid, waarbij mensen met een beperking zoveel mogelijk zelfstandig wonen in gewone buurten en wijken. Meedoen staat voorop.

Met de nieuwbouw heeft de buurt niet alleen een lelijke pukkel in de wijk weggewerkt (de grond was jarenlang een plas water omringd door onkruid), maar ook een mooie inhoudelijke invulling gekregen. Dat is dus twee maal winst voor Horstlanden-Veldkamp.