Door op 17 juni 2014

Raad meer aan het roer met Meerjarenagenda

Het college van B&W stuurt zaken naar de gemeenteraad, die daar vervolgens over gaat debatteren en beslissen. Dat is de meest gebruikelijke gang van zaken binnen de gemeentepolitiek. Maar de gemeenteraad van Enschede wil niet alleen volgend zijn, maar nadrukkelijk zelf bepalen waar het over gaat in het stadhuis. Daarom is het traject van de Meerjarenagenda gestart. Maandag 17 juni was de aftrap in het randprogramma van de Stedelijke raadscommissie.

Samen met Martijn Braber van D66 heb ik in maart het initiatief genomen om te zorgen dat we als raad een Meerjarenagenda krijgen. Een nieuwe werkwijze, om de raad meer aan zet te krijgen. Oftewel, de raad moet zelf bepalen waar ze over wil beslissen, wanneer ze dit wil doen en op wat voor manier de voorbereiding van debatten en besluitvorming plaatsvindt. Daartoe zijn de vijf belangrijkste thema’s bepaald: werk en inkomen, zorg, onderwijs, duurzaamheid, en stad en bestuur. Met deze thema’s gaan vijf werkgroepen aan de slag om te kijken waar de raad het roer kan pakken om de koers te bepalen. Belangrijk is daarbij ook dat de gemeenteraad in gesprek gaat met de stad. Want uiteindelijk zijn de opgaven van de stad een brede opgave met vele belanghebbenden.

In de eerste sessies staan de vragen centraal op welke onderwerpen we zelf het voortouw willen nemen, waar we met zijn allen meer kennis op willen opdoen en hoe we vervolgens met de stad in gesprek gaan over de thema’s. Het is best spannend, zo’n nieuwe werkwijze waarbij ieder nog wat moet wennen aan zijn rol. Daarom kijken we ook goed wat we kunnen leren van andere gemeenten die op de een of andere manier een vergelijkbare werkwijze hebben geïntroduceerd.