Door op 24 maart 2015

PvdA wil duidelijkheid over uitvoering huishoudelijk hulp

Tijdens het debat dat ik in de gemeenteraad op 23 maart voerde over de tussenevaluatie ondersteuning huishoudelijk hulp, suggereerde de ChristenUnie dat ik een stukje van D66 moest lezen waarin haarfijn staat uitgelegd hoe het nu zit met die huishoudelijke hulp. Ik heb het nog een keer gelezen en daar is inderdaad precies beschreven hoe het zou moeten zijn! Zo hadden we het afgesproken…..

Wat is het jammer dat ik niet over de bühne van deze raad kan krijgen dat het in werkelijkheid niet zo gaat. Er wordt wel degelijk een bezuiniging van 40% doorberekend aan de cliënten en er is geen maatwerk mogelijk, omdat dit niet vooraf wordt vastgesteld in een keukentafelgesprek door de gemeente (onafhankelijk van de zorgaanbieders, die anders hun eigen vlees keuren).

Het stukje van D66 schetst het ideaalplaatje en wie kan daar nu tegen zijn?

De coalitiepartijen vroegen hoe ik aan de informatie kom. Ja, hoe doe je je politieke werk? Welnu, na uitpluizen van stukken, beschikkingen, intakerapporten etc., door gesprekken met de ANBO, ons ombudsteam en individuele cliënten en bezoek aan een openbare bijeenkomst (georganiseerd door de SP) tekent zich al enige tijd een andere realiteit af.

De huishoudelijke hulpen gaan op pad met de boodschap van hun leidinggevenden dat er een schoon en leefbaar huis moet komen binnen een beperkte tijd (40% minder), want er wordt op het totale beschikbare budget voor werkelijke hulp door zorgaanbieders wel degelijk 40% gekort en niet maar 18%.

Dus de vraag waar de 4 miljoen extra dan blijft die wij ter beschikking hebben gesteld, is volkomen legitiem.

Omdat geen indicaties worden vastgesteld door de gemeente via keukentafelgesprekken (alleen een administratieve overzetting), kunnen mensen niet tegen de beschikking zijn die eenzijdig wordt vastgesteld zonder gesprek, namelijk: “U krijgt een schoon en leefbaar huis”. Wat dat op basis van maatwerk voor iedereen betekent, wordt alleen maar door de huishoudelijke hulp vastgesteld (en die moest korten van de baas) en dus niet door een gemeentelijke -lees in dit geval: onafhankelijke- zorgconsulent.

Er is dus geen feitelijke grond voor bezwaar- en beroep, want er is geen specifieke op maat gerichte beschikking afgegeven.

Het is met name om deze reden dat we dit niet aan de zorgaanbieders kunnen overlaten en het op hun verantwoordelijkheid kunnen afschuiven. De gemeente, dus wethouder/college, moet zelf de verantwoordelijkheid nemen om dit recht te zetten.
De gemeenteraad moet dit controleren. Maar de gemeenteraad wacht collectief af tot de wethouder weer een update geeft. In de tussentijd wachten veel cliënten nog steeds op hun keukentafelgesprek, of zien hun huis niet “schoon en leefbaar” worden omdat geen maatwerk wordt verleend.

De PvdA Enschede blijft als enige partij aansturen op inzicht in de verzachting van de 40% bezuiniging. Ook willen wij normen zien van de wethouder waarin hij aangeeft hoe hij de effectiviteit van huishoudelijke hulp gaat evalueren.

Waarschijnlijk staat het onderwerp in de volgende Stedelijke raadscommissie, op 13 april, opnieuw geagendeerd. Ik hoop dat dit inzicht er dan komt bij onze raad.

Zie ook:
Gemeente maakt eigen rol thuiszorg niet waar
PvdA steunde moties SP over uitvoering huishoudelijke hulp
Armzalige uitvoering toekenning huishoudelijke hulp