Door op 3 maart 2014

PvdA wil gratis huiswerkbegeleiding voor examenleerlingen Scholingsboulevard

Op verzoek van de PvdA wordt uitgezocht hoe het zit met de kosten van huiswerkbegeleiding en examentraining voor leerlingen van de Scholingsboulevard VMBO-T, die dit jaar examen moeten doen.

De school kreeg het predicaat ‘zwak’ van de inspectie en er is veel sprake geweest van lesuitval en onvolkomenheden in het niveau van lesgeven. Een aantal leerlingen heeft daardoor buiten hun schuld een achterstand opgelopen. De PvdA vindt dat de school hierin een verantwoordelijkheid heeft en de leerlingen een examentraining aan moet bieden.

Van verschillende ouders hoorden we dat voor de extra bijlessen en de training betaald moet worden. Die bedragen zijn niet voor iedereen op te hoesten. De PvdA heeft dit daarom aan de orde gesteld in de Stedelijke raadscommissie op maandag 3 maart. Onderwijswethouder Jeroen Hatenboer kon zich niet voorstellen dat dit klopte. De leerlingen moeten zonder extra kosten bijgespijkerd worden als ze daaraan behoefte hebben.

Waren we misschien verkeerd geïnformeerd? Nee, zo bleek al snel. Meteen na dit vergaderpunt kregen we een brief onder ogen van Scholingsboulevard Enschede aan de ouders, waarin de school samen met huiswerkbegeleidingsinstituut Eureka diensten aanbiedt, zoals huiswerkbegeleiding en examentraining. Dit tegen kosten van ongeveer 50 euro per dagdeel.

We hebben onmiddellijk de wethouder weer opgezocht en hem met deze informatie geconfronteerd. Hij zegde toe het uit te zullen zoeken en binnen een week met een antwoord te komen. Dat wachten we af. We blijven erbij dat in dit geval de begeleiding van deze leerlingen naar het examen geen extra financiële gevolgen voor hen of hun ouders mag hebben.