Door op 28 januari 2015

PvdA steunt lening voor HET Symfonieorkest

Onlangs klopte HET Symfonieorkest bij de gemeente aan met de vraag om een lening voor verbetering van de huisvesting. Het orkest is uit zijn jasje gegroeid in het Muziekcentrum en heeft meer ruimte nodig. Maandag 26 januari werd daar in de gemeenteraad over besloten. Met het instemmen met de lening onderstreept de PvdA de meerwaarde van het orkest voor cultuur in de stad.

HET Symfonieorkest krijgt een lening van 475.000 euro om een ruimte te bouwen aan het Muziekcentrum. Hierin komen met name de kantoorfuncties van het orkest. Dat bestaat in de huidige omvang al lang niet meer alleen uit muzikanten. Ook talenten op gebied van marketing, commercie, financiën en organisatie zijn nodig om het orkest over de gehele wereld te laten horen.

We hebben eerder in de Stedelijke raadscommissie kritische vragen gesteld over de mogelijkheden van alternatieve huisvesting, bijvoorbeeld op een andere locatie. Een en ander bleek zorgvuldig afgewogen, ook wat betreft de financiële risico’s. Die lopen niet te veel uit de pas en blijven binnen normale proporties.

Met de lening zorgt de gemeente er voor dat we HET Symfonieorkest, met zijn internationale uitstraling, langdurig binden aan de stad. Dat is wat waard. We hebben in de stad een prachtige culturele infrastructuur die we optimaal willen gebruiken. Bovendien onderwijzen de muzikanten van het orkest de Enschedese jeugd in het bespelen van instrumenten. HET Symfonieorkest is één van de visitekaartjes van cultureel Enschede.

Van enkele partijen kwam in de gemeenteraad de vraag of je als gemeente leningen moet verstrekken aan organisaties als het orkest. Wat de PvdA betreft wel. Bij elk vraagstuk moet je opnieuw kijken waar de financiële behoefte ligt van een organisatie die bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente.
Soms is dat een opstartsubsidie, soms een garantie, soms een lening. Door goed de verschillende ‘instrumenten’ af te wegen, kom je tot een oplossing die zowel voor de gemeente het meest gunstig is als voor de organisatie het meest effectief. In dit geval bleek dat dus een lening te zijn, omdat een lening uit de markt niet haalbaar bleek.