Door op 15 juni 2017

VoorleesExpress moet ook door in 2018

Er is onzekerheid over de voortzetting van de inzet van de VoorleesExpress in 2018. Als Partij van de Arbeid zien we graag dat er ook na dit jaar nog volop wordt voorgelezen door de vele vrijwilligers.

De VoorleesExpress is een landelijke initiatief dat bedoeld is om in te zetten op gelijke kansen in het onderwijs en om laaggeletterdheid tegen te gaan.
Ook Enschede heeft via de bibliotheek een VoorleesExpress. Voor de deelnemers is het een geweldig succes! Enschede telt maar liefst 72 vrijwilligers en 60 gezinnen.

Laaggeletterdheid

Het zou ons als Partij van de Arbeid misstaan als we dit niet volledig omarmen. Ook omdat laaggeletterdheid een heel hardnekkig probleem kan zijn dat mensen er tot op hoge leeftijd van kan weerhouden om volledig mee te doen in de maatschappij.

Gemeenten kunnen de VoorleesExpress ‘inkopen’. In Enschede is daarin voorzien tot eind van dit jaar, maar voor 2018 is er nog niets geregeld. Met de zomernota voor de deur is dit het moment om dat te regelen. Ik ga er van uit dat we binnen de raad op een breed draagvlak kunnen rekenen en zal zo nodig een motie voorbereiden.