Door op 24 september 2015

PvdA stemt tegen voorstel invoering toeristenbelasting

Maandag 21 september moest de gemeenteraad een besluit nemen over het voorstel tot invoeren van toeristenbelasting per 1 april 2016.

De PvdA diende amendementen in om de ingangsdatum te verschuiven naar 1 januari 2017 en om een tariefstelling te hanteren die meer in lijn is met de prijzen van de verschillende soorten accommodaties. Beide amendementen kregen onvoldoende steun. De PvdA stemde uiteindelijk tegen het voorstel.

Moment van invoering
Zoals in een eerder artikel op deze site al gesteld, is de PvdA niet voor invoering per 1 april 2016.De toeristische sector in onze stad trekt net weer iets aan en een aantal accommodaties heeft de prijslijsten voor het volgend seizoen al klaar. Invoering van toeristenbelasting juist nu kan averechts werken.
Enig uitstel is op zijn plaats en wij bepleitten invoering per 1 januari 2017. Het amendement uitstel tot 2017 dat wij daarover indienden kreeg onvoldoende steun van de raad.

Tariefstelling
Een ander punt is de tariefstelling. De PvdA vindt dat die meer in lijn moet zijn met de prijzen die de verschillende accommodaties (hotels, B&B, campings) hanteren. Wij stelden daarom, met een amendement tarief, voor om een andere variant voor de tariefstelling te kiezen. Dit amendement dienden wij in mede namens GroenLinks en Burgerbelangen, maar ook dit kreeg onvoldoende steun in de raad.

Geen goed voorstel
De PvdA besloot uiteindelijk tegen het voorstel te stemmen. Niet omdat we principieel tegen toeristenbelasting zijn, maar omdat dit gewoon geen goed voorstel is.