Door op 30 januari 2015

Pleidooi voor behoud opleiding Jazz en Pop van ArtEZ in Enschede

Al voor de Kerst werd ik op de hoogte gebracht van plannen van Artez hogeschool voor de kunsten om opnieuw een opleiding te schrappen in Enschede. De opleiding Jazz en Pop zou ondergebracht worden in Zwolle en/of Arnhem. Binnen Artez is weinig draagvlak te vinden voor deze ‘move’ van de Raad van Bestuur en er ligt ook nauwelijks een visie aan ten grondslag. Het lijkt vooral om een geldkwestie te gaan.

Binnen en buiten ArtEZ wordt door betrokken muziek- en jazzliefhebbers, studenten en docenten geschokt gereageerd. Iedereen herinnert zich nog het verdwijnen van de klassieke opleiding in 2013-2014 uit onze stad. Ook in kringen van hoger onderwijs wordt dit gezien als een aderlating voor Enschede. Het is een verlies voor het totale aanbod van integrale opleidingsinstituten in onze stad.

Wij hebben ons de afgelopen jaren ingespannen om Enschede als Muziekstad op de kaart te zetten en te houden. We hebben nog steeds HET Symfonieorkest in ons midden, de Reisopera en het Muziekcentrum. We kennen tal van muziekverenigingen, die soms de bakermat zijn voor gerenommeerde muzikanten. Ons Jazzpodium de Tor geniet faam tot ver buiten de landsgrenzen.

De PvdA heeft om die reden een motie opgesteld waarin het college van B&W wordt opgedragen om onze teleurstelling over te brengen en alles in het werk te stellen om de opleiding Jazz en Pop voor Enschede te behouden. De motie werd op 26 januari gesteund door de voltallige gemeenteraad. Cultuurwethouder Jeroen Hatenboer was blij met de oproep.
Wordt vervolgd.