Door op 8 oktober 2015

Oud fractielid Muck Rengers overleden

Op woensdag 7 oktober is Muck Rengers overleden. Ze was al langere tijd ziek, maar toch komt haar overlijden onverwacht.

Vanaf begin jaren 70 is Muck Rengers een bekend gezicht geweest bij afdelingsvergaderingen en werkgroepen. Zij was de grote voortrekker van de Rooie Vrouwen binnen onze afdeling en heeft veel vrouwelijke leden betrokken bij het partijwerk.

Ook was zij actief lid van het Enschedese Rooie Vrouwen Cabaret, waar we het publiek de spiegel voorhielden over de verhoudingen Man/Vrouw binnen de PvdA. Meerdere keren werd opgetreden op afdelingsbijeenkomsten en ook werd onze cabaretgroep gevraagd bij afdelingen in de regio.

Van 1978 tot 1982 was zij raadslid. Zij was onze woordvoerder Onderwijs. Als raadslid maakte ze deel uit van de bestuurscommissie Peadagogisch Centrum.

Maar vooral bekend is ze geworden door haar niet aflatende inbreng op het terrein van emancipatie. Ze heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de gemeente Enschede, als eerste gemeente in het land, een speciale raadscommissie Emancipatie instelde. Deze commissie was een raadscommissie bestaande uit alle vrouwelijke raadsleden. Muck was voorzitter van deze raadscommissie, met een eigen secretariaat. Ook dat was bijzonder, omdat het toen heel ongebruikelijk was, dat een raadslid voorzitter van een raadscommissie was. De commissie hield zich met alle beleidsterreinen van de gemeente bezig en heeft diverse beleidsvoorstellen gedaan en een gemeentebreed emancipatiebeleid voorgesteld. De voorstellen werden niet altijd met gejuich ontvangen, maar hebben wel effect gehad, omdat de door deze commissie opgestelde emancipatienota ongeschonden door de gemeenteraad werd aangenomen.

Na haar raadsperiode is Muck nog jarenlang actief geweest. Door haar studie Pedagogiek en haar werk als docent aan het gemeentelijk Gymnasium in Leiden kon zij haar partijactiviteiten in Enschede niet actief voortzetten. Toch was zij nog regelmatig aanwezig bij ledenvergaderingen en bij speciale themabijeenkomsten.

Na haar pensionering heeft zij zich opnieuw actief ingezet in Enschede. Dit keer als vrijwilliger binnen SIVE, de Stichting Intercultureel Vrouwencentrum Enschede. Ook hier heeft zij zich bezig gehouden met het politiek bewust maken van vrouwen.