Nominaties Jan Schaeferprijs 2022

10 november 2022

Op zaterdag 19 november wordt de 24ste Jan Schaeferprijs uitgereikt. Deze jaarlijkse prijs, ingesteld door de PvdA-fractie Enschede, wordt uitgereikt aan mensen en organisaties die iets bijzonders doen voor de leefbaarheid in de wijk of in de stad. Hij is vernoemd naar wijlen Jan Schaefer – oud-PvdA Tweede Kamerlid, staatssecretaris van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, en wethouder in Amsterdam. Van hem is de gevleugelde uitspraak “In gelul kun je niet wonen!”. De prijs bestaat uit een persoonlijke herinnering voor de winnaar(s) en een bedrag ter waarde van € 500,- euro ter ondersteuning van het initiatief.

Dit jaar zijn er vijf genomineerden. Met alle vijf zijn interviews gehouden, waarvan een rapport is opgemaakt dat aan een onafhankelijke jury is voorgelegd. De genomineerden zijn:

● Ummi Leferink; Ummi kookt eens per week (elke woensdag) voor demente ouderen op de De Marke.

● Stichting Kunst van ontmoeting (Werknaam: Hiernaast); Deze ontmoetingsplek heeft als doel om mensen met elkaar in verbinding te brengen en om de talenten van de bezoekers te ontdekken en stimuleren.

● Bert Eulderink; Vrijwilliger en groepsbegeleider bij de Stichting Present in Enschede, bij het Energieloket Enschede en Lid van de cliëntenraad van Ixta Noa.

● Herman Burkink; Herman heeft bij heel veel verschillende organisaties/instellingen vrijwilligerswerk gedaan

● Stichting MFA de Zweede; heeft de afgelopen 20 jaar de bouw gerealiseerd van een hoogwaardig verzamelgebouw voor het verenigingsleven van Boekelo, Usselo en Twekkelo.

Op 19 november worden de genomineerden in het zonnetje gezet. Dan zal ook blijken wie zich winnaar mag noemen.

De uitreiking vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in Speeltuin Voortsweg, Voortsweg 225 te Enschede. De bijeenkomst is van 15 tot 17 uur voor genodigden. De presentatie is in handen van wethouder Arjan Kampman, wethouder namens de PvdA in Enschede voor onder meer arbeidsmarktbeleid, inkomensondersteuning en asiel, integratie en inburgering. Hij zal de aanwezigen toespreken en de prijs overhandigen.

Als je aanwezig wil zijn; laat het Raymon even weten via [email protected]

Dan weten we hoeveel koffie we moeten zetten.