Door op 11 februari 2015

Nieuwe opzet goedkoop openbaar vervoer ouderen is verslechtering

Schoorvoetend gaf wethouder Hans van Agteren in de Stedelijke raadscommissie van maandag 9 februari toe dat hij zijn verkiezingsbelofte over het voortzetten van gratis openbaar vervoer voor ouderen moet breken. Die belofte, ook opgenomen in het coalitieakkoord, blijkt een loze. De PvdA vindt het alternatieve plan dat het college nu presenteert, met een eigen bijdrage en een ingewikkeld systeem, geen waardige vervanger.

Gratis openbaar vervoer voor ouderen is bedoeld om hen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen en om te zorgen dat zij regelmatig activiteiten buiten de deur kunnen ondernemen. Of het nu gaat om een boodschap, een sociale activiteit of familiebezoek – gratis openbaar vervoer moet de drempel verlagen.

Het gemak waarmee de kaart voorheen te krijgen was, droeg daaraan bij: geen ingewikkelde webwinkels met betaalsystemen als iDeal en Paypal en in- en uitchecken was ook niet nodig. Maar zelfs een meer toegankelijke aanpak dan de nu voorgestelde wist de wethouder niet uit de onderhandelingen te slepen.

Tot 1 maart heeft de gemeente een prima deal met vervoerder Syntus voor gratis openbaar vervoer voor inwoners van 70 jaar of ouder. Die regeling houdt echter op te bestaan en wethouder Van Agteren moest opnieuw aan de onderhandelingstafel. Dat ‘spel’ leverde een fikse tegenvaller op, want Syntus was maar weinig bereid om een min of meer gelijkwaardig aanbod aan het vorige te doen.

De nieuwe regeling moet gelden vanaf 65 jaar, omdat de systemen volgens Syntus alleen die eenvoudig kunnen verwerken, en geldt voor Hengelo en Enschede. Voor mensen die aanmerking komen voor gemeentelijke kwijtschelding, is de pas gratis. Anderen betalen 75 euro per jaar en moeten dat via de website van Syntus regelen. Daar komen nog de kosten van de aanschaf van een persoonlijke OV-chipkaart bij.

Op 16 februari komt het voorstel in de gemeenteraad aan de orde. Wij bekijken nog of we ermee akkoord kunnen gaan. We geven met de nieuwe regeling evenveel middelen uit als voorheen (250.000 euro per jaar), maar deze is veel minder effectief door de voorgestelde wijze van uitvoering en verhoging van de kosten. Het alternatief is echter dat er helemaal geen gratis of goedkoop openbaar vervoer beschikbaar is, en dat is ook een onaantrekkelijk vooruitzicht. Kortom: kiezen uit twee kwaden.

Deze week bezien we of het voorstel echt het hoogst haalbare is en of er wellicht nog mogelijkheden zijn om de doelstellingen van gratis openbaar vervoer voor 70-plus te bereiken. Ideeën zijn altijd welkom!