Door op 18 mei 2015

Lezen en dromen

Enschede telt tussen de 10 en 15% mensen die laaggeletterd of zelfs analfabeet zijn. Dat maakt communiceren van de overheid met deze groep ingewikkeld. Vaak zijn ze laagopgeleid en het is niet gemakkelijk om voor hen passend werk te vinden in een samenleving die steeds meer draait op informatie. Meer dan gemiddeld zijn deze inwoners dan ook aangewezen op ondersteuning door de overheid door middel van uitkeringen, subsidies, toeslagen en kortingen.Dat vraagt kennis van regels. Heb je je zaken niet op orde, dan volgen sancties. Straf. Zo zijn nu eenmaal de regels!

Omdat de gemeente steeds meer digitaal communiceert, worden mensen daarvoor in toenemende mate afhankelijk gemaakt van ondersteuning. Uitleg van de ingewikkelde regels door vrijwilligers, familieleden en professionals van instanties.

Die afhankelijkheid creëert onmacht. Onmacht geeft ook onvrede en frustratie. Leidt tot afstand tussen de mensen die zich ‘redden’ en degenen die het gevoel hebben er niet meer bij te horen. Dat is een reële bedreiging voor de kwaliteit van onze samenleving.

En dan de Bibliotheek. Opnieuw ligt de Openbare Bibliotheek onder vuur. Terecht?! Ik denk eigenlijk dat gegeven het bovenstaande het gemeentebestuur een grote fout maakt. In mijn ogen had er een uitdaging bij de bieb gelegd mogen of moeten worden.

Ik was vorige week in Twentse Welle bij een inleiding van Annegreet van Bergen naar aanleiding van haar boek ‘Gouden Jaren’. Ik was verbaasd dat de Bibliotheek dat aan haar neus voorbij had laten gaan. Deze week is er een bijeenkomst over de geschiedenis van de luchthaven Twente naar aanleiding van een nieuw boek daarover. Niet bij de bieb maar bij boekhandel Broekhuis. Slechts twee voorbeelden, ik weet het. Toch roept het de vraag op of de Bibliotheek nog wel de natuurlijke partner is als het gaat om informatiedeling en uitwisseling.
Is de bieb zelf wel bezig met de toekomst?

Ik heb gezien dat Enschede een echte Stadscampus krijgt op de plek van het oude natuurmuseum. Een Stadscampus zou feitelijk hèt informatiepunt van de stad/regio moeten zijn. De hogeschoolbibliotheek van Saxion, de universiteitsbibliotheek van de Universiteit Twente en de Openbare Bibliotheek deels samenvoegen. Studiezalen met alle computerfaciliteiten. Studenten in het kader van maatschappelijke stages inzetten om de laaggeletterde medeburgers te helpen met hun taalontwikkeling en de ingewikkelde regels.

De gemeentelijke informatiefuncties concentreren in deze stadscampus. De gemeentelijke informatiemedewerkers helpen om mensen meer onafhankelijk te laten functioneren.
Doel is dan afhankelijkheid verminderen. Zelfvertrouwen vergroten. En efficiënter inzetten van mensen en middelen. Een nieuw levendig ontmoetingspunt vormgeven waar Enschedeërs van alle rangen en standen elkaar ontmoeten. Ik droom er over maar lees er niets over. Gemiste kans?