G1000 vuurwerkdebat: begin van discussie, geen sluitstuk

29 december 2017

In de laatste raadsvergadering van dit jaar bekrachtigde de gemeenteraad het burgerbesluit over vuurwerk. Het burgerbesluit is het eindresultaat van de G1000, waarin 1000 Enschedeërs werd gevraagd mee te denken over een goede oplossing voor de overlast van vuurwerk rond oud en nieuw.

Democratisch gehalte

De G1000 is een nieuw initiatief. In vele gemeenten is het al gehouden. Soms met succes, en soms minder. In Enschede was het aantal deelnemers helaas beperkt. Dat wil niet zeggen dat de ideeën die er ontstaan zijn niet goed zijn, maar liever hadden we een wat bredere discussie met veel betrokkenen gezien. Juist ook met hen die veel waarde hechten aan de traditie met vuurwerk.

Begin van de discussie, niet het einde

Wat ons betreft is de G1000 over vuurwerk het begin van een discussie, niet het einde. Het is wel typisch zo’n probleem waar we iedereen bij moeten betrekken. Het is namelijk niet zo simpel als een blik handhavers opentrekken, wat vuurwerkvrije zones invoeren en klaar. Het gaat om gedrag, maar ook om beleving. En dat kan je nooit vatten in alleen een besluit.

Verantwoord vuurwerkgebruik

Of het er nou in of met de politiek over gaat: in alle gevallen gaat het vooral om verantwoord omgaan met vuurwerk. Zorg dat het een feest wordt, voor iedereen. Voorzichtig dus. En, als je weet dat mensen angstige dieren hebben, houd er rekening mee. Woon je om de hoek van een verzorgingstehuis, houd rekening met de bewoners.