Door op 18 juni 2015

Lauwe reactie burgemeester op lekken rapport klachtencommissaris

Burgemeester Fred de Graaf reageerde lauw op het uitlekken van een rapport van de klachtencommissaris naar de pers. Dat deed hij in antwoord op vragen tijdens de Stedelijke raadscommissie van maandag 15 juni. Met de waarschuwing ‘laat het niet weer gebeuren’ kwam zijn ambtelijke organisatie er van af.

Zaterdag 13 juni publiceerde De Twentsche Courant Tubantia uitgebreid over het (concept) rapport van de klachtencommissaris over de uitvoering van de zoektijd voor de bijstand. In het artikel werd geciteerd uit het rapport van de onlangs aangestelde klachtencommissaris Jos Pierey, die de conceptversie naar college en ambtenaren had gestuurd voor hoor- en wederhoor. Zoiets is netjes en gebruikelijk, om er zeker van te zien dat de feiten kloppen en er ruimte is om te reageren op punten waarover onenigheid bestaat.

Echter, het rapport belandde daardoor op straat. Een uiterst ongelukkige start voor de nieuwe man, die onlangs door de raad is aangesteld. Uit de beantwoording van de burgemeester blijkt dat het rapport bij ongeveer tien mensen in de organisatie terecht is gekomen. De burgemeester weigerde echter er meer werk van te maken dan een vermanend vingertje naar de organisatie als geheel.

Er wordt dus niet verder uitgezocht waar het lek zit, met het excuus dat er veel werk bij de afdeling ligt en dat dit zoveel energie vraagt dat het zonde van de tijd is om veel tijd aan het incident te besteden.

Die reactie bevreemdt ten zeerste. ‘Veel werk te doen’ mag nooit een reden zijn om niet diepgravend in te gaan op dergelijk moreel verwerpelijk uitlekken van vertrouwelijke informatie.

Zeker gelet op het feit dat dit het eerste rapport is van de klachtencommissaris, en het een uiterst gevoelig onderwerp betreft, behoort een burgemeester kordater op te treden. Als voorzitter van de gemeenteraad en van het college heeft hij weliswaar een dubbele pet, maar dat mag hem er nooit van weerhouden adequaat in te grijpen.