Koopzondagen: geen ultieme oplossing, wel een mooi compromis

28 september 2018

Stel een aantal mensen de vraag hoe ze over koopzondagen denkt, en je krijgt vele uiteenlopende antwoorden. Er is best verdeeldheid en dat maakt een besluit dat iedereen tevreden stelt nagenoeg onmogelijk. Met het nieuwe voorstel, dat we vorige week bespraken in de stedelijke commissie, komen we gelukkig aan veel bezwaren tegemoet. Maar een ultieme oplossing bestaat niet.

Verboden K-woord

Vier jaar lang was ‘koopzondag’ zo ongeveer een verboden woord in het stadhuis. De vorige coalitie had strenge afspraken gemaakt dat er geen uitbreiding mocht plaatsen vinden. Er was ook geen discussie over mogelijk. Ondertussen nam de maatschappelijke druk toe om toch meer koopzondagen toe te staan. Met een aantrekkende economie en een binnenstad die steeds meer bezoekers verwelkomt, werd de roep groter en groter.

Coalitieonderhandelingen

Niet verrassend dus dat de koopzondag voor de zomer op de agenda van de coalitieonderhandelingen stond. Net zoals het ook geen verrassing mag heten dat de ChristenUnie de enige was die het aantal zo veel mogelijk wilde beperken. Maar, dat moet gezegd, ook met het realiteitsbesef dat niet alles tegen te houden viel.

Die onderhandelingen hebben geleid tot het huidige raadsvoorstel, waarin het aantal koopzondagen is uitgebreid: winkels mogen nu elke zondag open zijn, vanaf 12 uur tot 17 uur. Dat geldt voor de gehele stad. Aanvankelijk was de wens om deze vanaf 13 uur te laten ingaan, maar dat stuitte vooral op het praktische bezwaar van onoverzichtelijkheid.

Zondagochtendrust

Zodra het voorstel is goedgekeurd, kunnen winkels in heel Enschede dus elke zondag open, waarbij de supermarkten tot ’s avonds later de deuren mogen openen. Het betekent dat we een soort van zondagochtendrust in het leven behouden. Een aardig compromis voor hen die behoefte hebben aan de zondagsrust, om welke reden dan ook.

We begrijpen heel goed dat de zondag openstelling een zware claim kan leggen op het privéleven van kleine ondernemers. We zijn dan ook helder in het standpunt dat iedere winkel open mag zijn en niet moet. En we hopen ook dat de zondagochtendrust voor wat verlichting zorgt.