Door op 11 mei 2015

Kind centraal bij maatwerk pgb jeugdzorg

Het persoonsgebonden budget (pgb) is bedoeld om met maatwerk de best mogelijke zorg te leveren. Ook in de jeugdzorg, waar de gemeente sinds begin dit jaar voor verantwoordelijk is. Maar het pgb blijkt niet altijd als juist  instrument te worden ingezet. De PvdA-fractie vraagt het college om opheldering.

Zaterdag 9 mei stond in de Twentsche Courant Tubantia  een artikel over een bijzondere situatie in de pleegzorg. Een pleegkind dat al meer dan 3,5 jaar naar grote tevredenheid in een pleeggezin woont, moet daar waarschijnlijk vertrekken omdat er geen pgb meer toegekend is. Het pleegkind zou nu in een instelling moeten gaan wonen.

Wat de PvdA betreft, zijn dergelijke situaties niet wenselijk. Omdat het belang van het kind centraal staat, heeft het wat ons betreft de grootste prioriteit dat de beste oplossing voor het kind wordt gekozen. Onze zorgen zijn er natuurlijk over de specifieke situatie, maar ook over het feit dat het wellicht niet alleen om dit ene geval gaat.

Het huidige beleid moet zoveel mogelijk stimuleren dat kinderen in een zo natuurlijk mogelijke thuissituatie kunnen wonen. Opnames in een instelling moet juist zoveel mogelijk worden voorkomen, omdat dit in veel gevallen veel ongewenste risico’s en ongemak voor het kind met zich meebrengt.

De PvdA heeft vragen gesteld over de huidige uitvoeringspraktijk. Staan de belangen van het kind wel voldoende centraal of wordt er te veel naar regels gekeken? Welke regels moeten we anders uitvoeren of misschien zelfs wel wijzigen om te zorgen dat het belang van het kind altijd centraal komt te staan?.