Jan Schaeferprijs 2021 uitgereikt!

10 maart 2022

Juryrapport Jan Scheaferprijs 2021

Op 5 maart hebben wij voor de 23ste keer de Jan Schaeferprijs uitgereikt. De prijs gaat naar vrijwilligers die zich hebben ingezet voor de buurt of wijk.

Onze uitgangspunten voor het toekennen van de Jan Schaeferprijs 2021:

• Steuntje in de rug
  • Heeft een effect
  • Waardering
  • Erkenning
  • Inspirerend
  • Bijdrage voor de samenleving
  • Zonder eigenbelang

Alle negen genomineerden doen belangrijk werk. Alle negen verdienen een prijs. Toch is er maar één winnaar.

Hier volgt een korte toelichting op alle genomineerden:

Chantal en Ron Keizer – Jongeren in Velve

Chantal en Ron zetten in Velve de jongeren centraal. Ze organiseren activiteiten voor en door jongeren. Dit is nu een puur burgerinitiatief om door middel van preventie te voorkomen dat de leefbaarheid in de wijk wordt aangetast. Onze complimenten om zo met jongeren en de buurt om te gaan.

Ben Engelbertink en Henk Thuss – Tuinwerkgroep Pathmos Oase

Noaberschap ten top. Zij gaan samen met de werkgroep en buurtgenoten aan de slag om een ontmoetingspunt in de wijk te creëren, waar eenzaamheid even doorbroken kan worden. De schoolkinderen erbij betrekken is een extra positieve ontwikkeling.

Wilma Escobosa Bosman Van Leeuwen– Speeltuin Varvik

De speeltuin is eigenlijke een buurthuis. Mensen ontmoeten elkaar en komen samen om elkaar te ondersteunen en van elkaar te leren. Wilma organiseert veel activiteiten voor de hele buurt. Elke club en vereniging heeft gewoon zo’n vrijwilliger nodig.

Pierre Ruijter – Rommelopruimer

Waar één persoon groot in kan zijn. Helemaal alleen loopt hij met zijn prikstok door de buurt om de rommel op te ruimen. Een voorbeeld voor iedereen. Het verbeteren van de leefbaarheid van de buurt begint bij jezelf.

Agnes van Baal – Wijkraad Wesselerbrink

Agnes is een bezige bij. Ze gaat als bestuurslid van de Wijkraad Wesselerbrink graag de buurt in. Druk bezig met de ontmoetingstuin en de stadsboerderij. Zo’n vrijwilliger is van onschatbare waarde voor de wijk.

Martijn de Lange – Buurtkrant ZuidWester

Martijn was de drijvende kracht achter Buurtkrant de Zuidwester. Samen met een grote groep vrijwilligers is hij jaren druk geweest voor deze buurtkrant. Het is zeer jammer dat Martijn door zijn werk er geen tijd meer voor heeft. We hopen dat er in de toekomst weer vrijwilligers komen om hiermee aan de slag te gaan. Wat is een buurt zonder een buurtkrant. Martijn dankjewel voor je jarenlange inzet om de buurt betrokken te laten zijn bij elkaar.

Wim Elfring – Wilhelmina Glanerbrug

Wim is al enorm veel jaren bezig in Glanerbrug om muziek en cultuur op de kaart te houden in Glanerbrug. Hij doet enorm veel goed werk om de jeugd kennis te laten maken met muziek. Zijn organisatietalent kent geen grenzen. Ook tijdens de Coronapandemie heeft hij constant gekeken naar mogelijkheden om toch nog iets te organiseren. Wilhelmina en Glanerbrug mogen trots zijn op deze bevlogen man.

Evelien van Hattum – Stop Armoede 053

Evelien is een laagdrempelige rechtvaardigheidsstrijder die zich onbaatzuchtig in zet om mensen in armoede te helpen. Honderden gezinnen heeft ze vanaf 2015 met raad en daad geholpen. Zij kan zich verplaatsen in mensen die in de financiële problemen zitten en ze denkt in praktische oplossingen. Evelien laat zien dat de strijd tegen armoede nog niet is gestreden en is de verbindende factor tussen de officiële hulpverlening en de mensen die ondersteuning nodig hebben.

Cemal Dogan – Helmerhoek projecten

Cemal is een echte duizendpoot. Hij is nauw betrokken bij verschillende buurtinitiatieven zoals: Helmerhoek schoon, Zuidwijken maatjes, De wijkwacht 2.0, de buurtpreventie- en sociale buurt appgroep. De omvang van het vrijwilligerswerk van Cemal is bewonderingswaardig en raakt mensen door de hele wijk.

Winnaar van de Jan Schaeferprijs 2021

De jury heeft gekeken naar alle nominaties en de gespreksverslagen van de interviews die de fractieleden hebben afgemomen, en daarover zijn lange gesprekken gevoerd. Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat alle aanmeldingen volledig terecht zijn en dat in de ogen van de jury alle genomineerden winnaars zijn en allen een prijs verdienen.

Na rijp beraad zijn we tot de conclusie gekomen dat het toch mogelijk is om een winnaar aan te wijzen. Deze nominatie kenmerkt zich door de diversiteit en veelzijdigheid van het vrijwilligerswerk. De inzet is volledig belangeloos en inspireert anderen om zich ook in te zetten voor de leefomgeving.

De nominatie is gedaan door een hele grote groep vrijwilligers die er allemaal van zijn overtuigd dat deze kandidaat de prijs verdient. Om die reden heeft de jury als winnaar van de 23ste Jan Scheaferprijs  gekozen: Cemal Dogan

.