Door op 24 juni 2014

Jaarrekening en concernrapportage: zorgen over werk

Het programma Economie en Werk heeft de zaken financieel nog niet op orde. Dat was de belangrijkste conclusie bij de bespreking van de jaarrekening 2013 en de concernrapportage (de ‘tussenstand’ over het eerste kwartaal van 2014) op maandag 23 juni in de Stedelijke raadscommissie.

Vorig jaar moesten, ondanks bijsturing, al miljoenen worden bijgelegd om het gat te dichten. Ook dit jaar stevent het programma af op een tekort van pakweg 4 miljoen euro. Er zijn aanwijsbare redenen voor het tekort, zoals de oplopende werkloosheid en de toegenomen vraag naar schuldhulpverlening. Het zijn geen diensten waar de gemeente zomaar even mee kan stoppen, dus echt sturen is niet altijd makkelijk.

Wat wel zorgen baart, is dat het tekort bij Economie en Werk telkens wordt gedekt uit programma’s als Opgroeien en Ontwikkelen. Binnen dat programma werken we bijvoorbeeld aan het verbeteren van het opleidingsniveau van studenten, aan tegengaan van overgewicht en aan jeugdzorg.
Als we op deze thema’s niet (preventief) goede resultaten bereiken, leidt dat in latere jaren tot hoge uitgaven voor bijvoorbeeld zorg en bijstand. Daarom aan ons de taak om scherp te zijn dat we ook op deze terreinen op koers blijven!