Door op 14 februari 2014

Herstructurering Oost-Boswinkel gaat van start

Tijdens de vergadering van de stadsdeelcommissie West op dinsdag 11 februari is het raadsvoorstel over de herstructurering van Oost-Boswinkel behandeld. Woningcorporatie de Woonplaats kwam met een duidelijke inhoudelijke toelichting op het voorstel. Ook kregen we te horen over de ambitieuze plannen om te kijken naar mogelijkheden voor realisatie van “energie-nota-nul woningen” in het gebied (energieneutraal en energieleverend voor elektrische apparatuur in de woning).

De planning is onveranderd. In september 2014 wordt begonnen met de sloop. Volgens de planning zullen op 1 januari 2020 zowel de woningen als de inrichting van hele openbare ruimte volledig opgeleverd zijn. Op mijn vraag om te kijken naar mogelijkheden voor integraal onderhoud van het hele gebied, zowel van gemeentelijk, corporatie- als particulier bezit, antwoordde stadsdeelwethouder Patrick Welman positief. Ook meldde de wethouder dat goed zal worden nagedacht over een veiligheidsplan om ongewenste toestanden, zoals enkele jaren geleden bij de sloopwerkzaamheden in Velve-Lindenhof, te voorkomen.

Door de Wijkraad Bewonersbelangen Wijk20 (waarin ook Oost-Boswinkel wordt vertegenwoordigd) was een lijst met 12 aandachtpunten aangeleverd waarin de meeste zorgen van zowel bewoners als raadsleden goed waren samengevat. Een groot deel van die punten zal in het definitief stedenbouwkundig plan aandacht krijgen. De toekomstige bewoners zullen goed bij de ontwikkeling betrokken worden via een informatie- en keuzemarkt. Het raadsvoorstel behoeft geen verdere bespreking en gaat als hamerstuk naar de gemeenteraadsvergadering op 10 maart.