Gewijzigd bestemmingsplan Vliegbasis Twenthe – Midden

Door Deniz Dönmez op 4 december 2021

Maandag 29 november hebben we tijdens de raadsvergadering gesproken over het gewijzigd bestemmingsplan Voormalige Vliegbasis Twenthe – Midden. In 2019 zijn door de Raad van State alle bestemmingsplannen in Nederland vernietigd die waren gebaseerd op de landelijke regeling Programma Aanpak Stikstof (PAS). Er moest een nieuw bestemmingsplan komen dat wat zou doen aan de stikstofdepositie.

Een aantal jaren terug is gekozen om een evenemententerrein mogelijk te maken in dit gebied. Al sinds dit besluit is genomen, is onze inzet altijd geweest om een goede balans tussen de natuur en economie te krijgen. We hebben een bijzonder mooi natuurgebied met een ecosysteem waar we heel duidelijk rekening mee moeten en willen houden.

De totstandkoming van dit gewijzigd bestemmingsplan verdient niet de schoonheidsprijs en met de wetenschap van nu hadden wij in het verleden andere keuzes gemaakt. Er zijn in de afgelopen jaren veel gesprekken gevoerd en na 15 jaar belangenstrijd is het tijd om er uit te komen met elkaar. In het plan van 2018 was de balans tussen natuur en economie zoek, en de afgelopen 3 jaar zijn we tot nieuwe inzichten gekomen. Voor ons was het daarom zaak om dat bij dit gewijzigde plan beter te regelen om de natuur beter te beschermen. Het moet helder zijn wat we gaan doen met het gebied en wat er mogelijk is en wat niet. Hiervoor hebben wij samen met het CDA een amendement ingediend om vuurwerk te beperken en een aantal andere amendementen gesteund.

De volgende zaken zijn beter geregeld door middel van amendementen:

• Het beperken van vuurwerk;
  • Het beperken van ‘automotive’ activiteiten (autoraces etc.);
  • Duidelijkheid over het beperken van de geluidsbelasting op de natuur;
  • Groene overgangszones krijgen aan de buitenzijde van het plan.

Met deze aangenomen amendementen zien we dat de natuur, ten opzichte van het plan uit 2018, beter in balans is, en kan het gewijzigde bestemmingsplan op onze steun rekenen.

Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez