Door op 22 september 2014

Gastlessen over politiek op het Bonhoeffer College

Politiek is van en voor iedereen. Daarom is het belangrijk dat jongeren ook weten wat de politiek doet. En vooral ook: voor hen kan doen. Vrijdag 19 september stond ik met Provinciaal Statenlid Daphne Dertien van GroenLinks een uurtje voor de klas op het Bonhoeffer College, locatie Van der Waalslaan, om met de jongeren uit 5-Havo en 6-VWO in gesprek te gaan over het werk als volksvertegenwoordiger.

Daphne en ik praatten de leerlingen bij over hoe de politiek werkt, wie waar over gaat en ook over hoe je zelf invloed op de politiek kunt uitoefenen over wat je belangrijk vindt. Op lokaal en provinciaal niveau zijn de volksvertegenwoordigers eenvoudig aan te spreken. Een tweet, een telefoontje of een mailtje is voldoende om je punt onder de aandacht te krijgen. Niet dat dit altijd betekent dat er direct iets mee gedaan wordt, maar het is goed dat raads- en statenleden horen en zien waar inwoners tegen aan lopen en wat ze graag anders zouden willen.
We gingen ook in gesprek over thema’s die de jongeren zelf belangrijk vinden. Natuurlijk kwam het thema studiefinanciering naar voren. De leerlingen in de examenklassen zijn de eersten die te maken gaan krijgen met het nieuwe leenstelsel, waarbij de basisbeurs in een studievoorschot verandert, en dat maakte wel wat los. Terechte zorgen, want iedereen moet de kans krijgen om te studeren.