Door op 22 juli 2014

Fractie met zomerreces: reces, geen rust

Even bijtanken en met wat afstand kijken naar het raadswerk en de opgaven van de stad. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van het zomerreces van onze fractie. We hebben een roerige periode achter de rug, met een flinke verkiezingsnederlaag en een aanzienlijke wisseling van de wacht. En we hebben een stad waar nog steeds veel werk te verzetten is. Enige rust is welkom, maar we zijn ook ongerust over wat er staat te wachten.

De werkloosheid in Enschede, inmiddels zo rond de 18 procent, ligt op het peil van de slechtst scorende landen in Europa. Dan mag Nederland als geheel het best aardig doen, daar hebben de inwoners van Enschede weinig aan. Eén op de vijf mensen heeft geen baan! Ze moeten solliciteren, maar het perspectief op werk is met zo weinig vacatures niet bepaald florissant. Dat thuis zitten past niet bij de Twentse mentaliteit van aanpakken.

Met de A in PvdA realiseren we ons het belang van arbeid. Een bijdrage leveren aan de maatschappij, op wat voor manier dan ook, draagt bij aan gevoel van eigen waarde, dat we er toe doen. En dat is een belangrijke factor voor ons gevoel van geluk.

Alle zeilen moeten dus worden bijgezet om zo veel mogelijk mensen weer aan het werk te krijgen. De strategie om dat te bereiken vergt de nodige hoofdbrekens. Hoe pak je dat aan, wie heb je nodig, waar haal je de creativiteit vandaan om het voor elkaar te krijgen. Deze zorgen maken dat we weliswaar reces hebben, maar nog zeker geen rust!