25 sep. 11.00 uur: Fietstocht!

Door Henry Workel op 18 september 2022

Op zondag 25 september 2022 wil de afdeling Enschede van de PvdA haar leden en iedereen die mee wil, meenemen op een fietstocht door Enschede Noord en Oost. Dit als vervolg op de succesvolle fietstocht in het voorjaar

Wij beginnen de 25ste om 11.00 uur op het terras van het Rozendaal in de wijk Roombeek. Een startpunt met een eigen geschiedenis en veel Rode Historie, maar inmiddels een andere wijk geworden. Tijdens de fietstocht is er informatieondersteuning van Dick Buursink en André Boersma

Via het oude spoorlijntje gaan we richting Lonneker, waar Matthie Kroezen ons meeneemt in de problemen die spelen in de dorpskern van Lonneker als het gaat over het nieuwe verkeersplan, wat het dorp op gaat delen. Aansluiten gaan we naar de Lonneker Es, met daarop de Lonnekermolen, een prachtig coulisselandschap wat extra beschermd moet worden.

Via de buitenkant Van Enschede naar het Industrieterrein Euregio. Daar komen we langs twee locaties waar, in mijn optiek, prachtig Glanerbrug uitgebouwd kan worden, met diverse huizensoorten, waarmee de wens van Glanerbrug ingevuld kan worden.

Via de Kerkstraat naar Glanerbrug zelf, de plek waar nu het zwembad nog is. Dan via de grote straat naar Dolphia, waar een van de oudste fabrieken van Enschede staat. Zit nu Pen Caravans in. De gevel is niet zichtbaar. Waarom dan zo’n punt van sloop maken. Haal de oude gevel terug en geef het pand de uitstraling die het verdient. Het voormalig servicecentrum Oost aan de Gronausestraat 300. Waarom is dat centrum afgestoten en daarmee het contact met je inwoners op 0 gezet.

Koffie in het Wooldrikspark bij “Ik en mijn Moeder”. Aansluitend lunchen in de openlucht bij het Indiëmonument. Daar de vraag neerleggen wat men vindt van het feit dat aan de overzijde van de straat de woningbouwverenigingen, de sociale huurwoningen in de verkoop doen, het geld steken in te dure woningen en daarmee een deel van het sociale hart uit de stad halen. Of bestaat de mogelijkheid dat huurders met een minimum inkopen tegen de huurprijs kunnen kopen?

Via de Bothoven, als voorbeeldwijk gemengd wonen, naar het Polaroidterrein waar 200 gestapelde woningen tussen de 60 en 80 m2 het probleem in de gezinsbewoning op moeten oplossen, of is dit een oplossing die geen soelaas biedt? We gaan het horen.

We hoop dat we het redden om voor 15.00 uur dit af te ronden, want dan wil ik de gasten graag meenemen naar Het Rozendaal, waar ze op eigen kosten kunnen natafelen.

Laat het even weten als of wilt deelnemen, via [email protected]