Fietstocht 25 september

Door Henry Workel op 19 oktober 2022

25 september 2022

Een mooie herfstdag begon op het terras van het Rozendaal restaurant in Enschede.

Daar hadden zich 10 actieve partijleden verzameld voor een  fietstocht door Enschede Noord en Oost

Na een korte verwijzing naar de  historie van de PvdA op de startplek – de textielindustrie en het welzijn van de arbeiders in die tijd – zijn we via de Lonnekerspoorlaan de historie tegemoet gefietst.

De eerste stop gaf direct al redelijk wat stof tot discussie, want op de plek waar vroeger de kantine van de textielfabriek zat, direct naast de schoorsteen van de fabriek van Tetem, komt een 35 meter hoog appartementencomplex in het hele dure segment. Het ontwerp is mooi, het gebouw iconisch, maar niet iedereen kon zich in de plek vinden.

Via het dorpsplein Lonneker de verkeersontwikkelingen in het dorp besproken aan de hand van de geaccordeerde verkeersontwikkelingsplannen. Lonneker krijgt twee eenrichtingsstraten en een afvoerstraat om zo het dorpshart te ontlasten van doorgaand- en sluipverkeer.

Iedereen kon zich er in vinden.

Aansluitend naar de Lonneker Molen. Het coulisselandschap wat zich daar ontvouwde gaf ons een warm (Twents) gevoel. Dat was ook de bedoeling, maar de achterliggende gedachte van de organisatoren was een dieper liggende. Dat soort landschappen moeten we zuinig op zijn en beschermen. Het beschermen in het buitengebied vraagt veel afstemming en toezicht, maar zeker ook handhaving en maatregelen bij onwilligen. Er is mogelijk budget voor die handhaving , maar is er voldoende toezicht om ons mooie buitengebied naar waarde te beschermen?

We kregen visite van Bert Otten, die in Layca ons kwam aanmoedigen.

Via de prachtige es, via het landgoed de Vieker de verbazing van het afsluiten achter ons gelaten, naar de Euregioweg.

Naast de Lonnekerweg in Glanerbrug ontvouwt zich een mooie plooi in het landschap, die via de achterzijde van de woningen aan de Bultsweg doorloopt tot aan de Gerardusschool aan de Kerkstraat.

Volgens mij is dit een prachtig stuk waar op eenvoudige en verantwoorde wijze Glanerbrug uit kan bouwen, zonder dat het landschap wordt aangetast. Er is een verantwoorde overgang van sociale huur naar duurdere woningen te maken, tiny houses kunnen goed worden ingepast, grond kan in erfpacht worden gegeven voor de huursector.

Als groep zijn we van mening dat dit om nader onderzoek vraagt. Ik neem het mee naar de fractie.

Aansluitend haakse bocht Euregioweg. Daar waren de meningen verdeeld. Ik was voor doortrekking, de rest niet, dus was dat een korte stop.

Tijdens de fietstocht kwamen we bij het zwembad Glanerbrug. Daar is al veel over geschreven en te doen geweest. De bij de fietstocht aanwezige leden hadden zeer de vraag of het investeren in dit zwembad een oplossing zou zijn die de stad, het dorp en haar inwoners goed zou doen. De huidige functies in het gebouw, met uitzondering van het zwembad, zouden zeer wel in te passen zijn in de overige wijkfuncties direct naast of in de directe omgeving van het huidige lokaal.

Het is te overwegen, volgens de leden, om het gebouw zoals het er nu staat, niet verder te exploiteren, maar de opbrengst van de grond te gebruiken voor een nieuwe voorziening, direct naast de huidige sportclusters in Glanerbrug en de vrijgekomen grond te gaan gebruiken voor sociale woningbouw en mogelijk tiny houses. Het Glanerbrugs electoraat zal zeker groeien als deze mening in de raad kan worden verwoord.

Wij denken dat nieuwbouw op de plek een betere invulling is dan de huidige invulling.

(let even op de nieuwe campagnetassen)

Door alle goede  vragen en discussies onderweg is de tijd een beetje weggelopen uit de planning, reden om de theetuin in het Wooldrikspark op te zoeken

De vraag die bij de aanwezige partijgenoten naar voren kwam, was hoe de monumentenstatus van de oude fabriek aan de Gronausestraat (op het terrein van Pen Caravans) beter kan worden gewaarborgd en de bijpassende uitstraling beter tot zijn recht kan komen, als de huidige gevel zou worden ontdaan van de beplating.

Ook het fietsen langs het voormalig servicecentrum is komen te vervallen.

Op welke wijze kan mogelijk worden gemaakt dat een deel van de publieke functies (en dus het klant contact systeem) weer dichter bij de mensen komt? De burgers van een groot deel van Enschede wisten het genot van de Gemeente Enschede op loop- en fietsafstand te waarderen. Die mogelijkheid zou opnieuw moeten worden geboden. Op dit moment is de afstand tussen burger en Gemeente echt letterlijk aan de zeer grote kant.

Na een goede kop koffie in de theetuin van Ik en Mijn Moeder, was er een zeer goede lunch verzorgd bij het Indiëmonument.

Daar kwam bij mij de vraag op wat wij als PvdA eraan doen, dat de woningbouwverenigingen Ons Huis en Domijn in het Hogeland Noord woningen te koop aanbieden, aan nieuwkomers en zittende bewoners. Het zijn huizen met lage energie labels en de huidige prijzen van verduurzamen en energie maken dat de verduurzamingsinvestering niet op de eerste plaats komt. Waarom niet eerst verbeteren en dan gebruiken voor starters, met een doorverkoopbeding? Waarom onttrekken aan de voorraad sociale huur en niet beschermen tegen opkopers via stromensen (want er is nu geen verplichte woonduur)?

Al met al een zeer positieve gezonde en vruchtbare fietstocht met veel goede ideeën.