Door op 25 september 2014

Fietsbrug Windmolenweg eindelijk klaar

De fietsbrug Windmolenweg is eindelijk helemaal klaar, nog net binnen de garantieperiode. Daarmee komt een eind aan een periode van tegenslag voor dit mooie bouwwerk. De toplaag van het wegdek liet los en de verlichting ging stuk. Dat moet nu allemaal tot het verleden behoren.

Al in de eerste winter na de opening, in 2011, lieten er stukken los van de toplaag. Na reparatie leek het weer goed te gaan met de brug, maar van de toplaag liet steeds meer los en de verlichting, ingebouwd in de leuning, viel ook uit. Door noodoplossingen kwam de veiligheid voor fietsers niet in gevaar, maar fraai was het allemaal niet. Als raadslid heb ik regelmatig gewezen op de gebreken aan de brug en ook na mijn vertrek uit de raad heb ik er met de betreffende ambtenaren contact over gehouden.

De leverancier van de verlichting ging failliet, waardoor een nieuwe oplossing gezocht moest worden. Dat is gelukt, mede door tussenkomst van de leverancier van de brugdelen. Een definitief herstel van de toplaag vereiste goede weersomstandigheden en die zijn in Nederland niet altijd voorhanden. Tijdens en na de afgelopen bouwvakvakantie is door de aannemer gewerkt om de toplaag te herstellen.

De prachtige fietsbrug is nu helemaal klaar. Enschede is weer een kunstwerk rijker.