Door op 18 maart 2015

FC Twente: ook partner zijn in slechte tijden

Op 9 maart stelden we vragen in de Stedelijke raadscommissie over de rol die de gemeente zou kunnen hebben om FC Twente weer financieel gezond te krijgen. De beantwoording van wethouder Eerenberg was positief: de gemeente wil zich een goede partner tonen van belangrijke partners in de stad als FC Twente. Op korte termijn gaan ze in gesprek.

Partner ben je in goede en in slechte tijden. Niet alleen meehossen op het balkon van het stadhuis als er een kampioenschap of bekerswinst te vieren is, maar ook meedenken als het even wat minder gaat. Vanuit het stadhuis bleef het akelig stil na de bekendmaking van de puntenaftrek voor FC Twente in de competitie als gevolg van de penibele financiële situatie. Een vervelende situatie voor de club, maar ook voor de duizenden inwoners die de club een warm hart toedragen.

De PvdA trok aan de bel om de gemeente in ieder geval toenadering tot FC Twente te laten zoeken. Niet om met de gemeentelijke pinpas de gaten op te vullen, maar wel om te kijken op welke wijze we als gemeente iets kunnen betekenen.

We weten bijvoorbeeld dat FC Twente ruimte zocht binnen de evenementenvergunning om meer evenementen te kunnen houden. Zomaar een voorbeeld om als gemeente kritisch te kijken of je de ondernemer voldoende ruimte geeft om te ondernemen. Maar ook in gezamenlijke projecten als Scoren in de Wijk, en bij de verkeersafhandeling en andere randzaken rond de wedstrijden, zou je kritisch meekunnen kijken en denken over wat efficiënter kan.

Als PvdA vinden we dat je er op moeilijke momenten moet staan voor ondernemers en inwoners in de stad. Dat geldt dus niet alleen voor FC Twente, maar voor iedereen. Elke ondernemer in de stad die zorgt voor veel werkgelegenheid en een positieve uitstraling, moet op ondersteuning van de gemeente kunnen rekenen in moeilijke tijden.

Voor de economische structuur is het voortbestaan van deze bedrijven van belang en we hebben behoefte aan alle werkgelegenheid die we kunnen krijgen. Soms is het dan makkelijker en effectiever om bestaande bedrijven een steuntje in de rug te geven dan nieuwe werkgelegenheid aan te trekken.