De PvdA kan het niet vaak genoeg zeggen: blijf altijd en overal de mogelijkheid bieden om persoonlijk aandacht te schenken
‘Afgelopen maandag bespraken we de visie op Dienstverlening ‘Enschede zorgt dat het klikt’ in de stedelijke commissie. De titel van de visie zegt: meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met de inwoners van de gemeente. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. De gemeente biedt gemak door informatie, producten en diensten digitaal aan te bieden. ‘Waar nodig helpen wij’, staat er.
Alle maatschappelijke, landelijke en digitale ontwikkelingen maakten dat het nodig was de visie op dienstverlening passend te maken voor de toekomst.
De visie omschrijft waar de gemeente vanuit gaat bij het leveren van de dienstverlening. Het gaat over de manier waarop de gemeente in contact wil komen met inwoners en bedrijven. De uitgangspunten bij alles wat de gemeente doet of organiseert zijn, in het kort: gastvrij, mensgericht, kant en klaar, en duidelijk.
In mijn bijdrage richting de wethouder gaf ik aan dat er een mooie visie op dienstverlening ligt. De zin ‘waar nodig helpen wij’ en de nadruk op iDienstverlening (digitale dienstverlening) in het stuk riep enkele vragen bij me op.
De PvdA kan het niet vaak genoeg zeggen: blijf altijd en overal, en dus niet alleen waar nodig, de mogelijkheid bieden om persoonlijk aandacht te schenken in één op één gesprekken aan de balie,thuis en telefonisch. Menselijk contact is essentieel in communicatie en het biedt mensen de mogelijkheid gehoord te worden.Wij kunnen ons ook voorstellen dat er mensen zijn voor wie het fijn is om zaken digitaal te regelen. Maar wij weten ook dat een grote groep mensen niet digitaal vaardig is. En daar zijn verschillende redenen voor.
De afstand tussen overheid en burger moet niet uitvergroot worden door digitalisering. Mensen die om welke reden dan ook gehoord willen worden door de gemeente mogen verwachten dat de gemeente zich inzet om te luisteren. Enschede zorgt immers dat het klikt.