Enschede in 2050

Door Paul Oonk op 26 maart 2024

Hoe ziet Enschede er in 2050 uit?

In het kader van fase 3 van de omgevingsvisie (via deze link kun je die in het geheel inzien) stellen we ons de vraag: Hoe ziet Enschede er in 2050 uit? Dat is een belangrijke vraag waar we over moeten nadenken, ook al hebben we geen glazen bol. We moeten ons afvragen hoe de stad zal groeien, waar we huizen en bedrijven zullen bouwen, hoe we meer groen in de stad kunnen krijgen en hoe we ons zullen verplaatsen. Met de Toekomstvisie hebben we een eerste idee geschetst voor hoe de fysieke omgeving van Enschede eruit zou kunnen zien, inclusief gebouwen, verkeer, industrie, groen en water.

Vier mogelijke ontwikkelingsrichtingen

Een jaar geleden, bij de afronding van Fase 2, zijn vier mogelijke ontwikkelingsrichtingen voorgesteld voor Enschede. Dit omvatte groei langs de huidige wegen (de “radialenstad”), focus op ontmoetingspunten in de wijken (de “bronpuntenstad”), uitbreiding van bestaande bebouwing (de “uitbreidende stad”) en ontwikkeling langs de spoorzone van Hengelo tot aan de grens (de “corridorstad”).

Een internationale corridorstad met belangrijke ontmoetingspunten in verschillende wijken

In de recent afgeronde fase (fase 3) hebben we als raad het voorkeursscenario vastgesteld, dat voortkwam uit gesprekken met partners, maatschappelijke organisaties en een online enquête onder onze inwoners. Het document is herhaaldelijk besproken, aangepast en uiteindelijk definitief gemaakt. De concepten zijn ook meerdere keren besproken in onze werkgroep Ruimtelijke Ordening, en sommige ideeën daarvan zijn opgenomen in de definitieve versie. Wij zien voor ons dat Enschede in 2050 een internationale corridorstad is met belangrijke ontmoetingspunten in verschillende wijken.

Hoe gaan we verder?

De komende maanden gaan we verder met Fase 4. Hierin zullen we per gebied en wijk bekijken hoe we de bredere stadsdoelstellingen kunnen realiseren. Terwijl de huidige visie vooral hoofdlijnen bevat, zullen we in deze fase specifieke keuzes moeten maken voor de verschillende gebieden. Wordt vervolgd dus!

Paul Oonk

Hallo, ik ben Paul Oonk en ik voel me al anderhalf jaar helemaal thuis in Enschede. Ik ben opgegroeid in Weerselo en als ‘hunkertukker’ ben ik na mijn studie aardwetenschappen en wat omzwervingen weer terug op mijn oude honk. Ik werk nu als mijnbouwkundige in de zoutwinning. Ik verbaas me er over hoe weinig technisch

Meer over Paul Oonk