Door op 24 oktober 2014

Eenzaam en dik, straks ook in Enschede?

De GGD in Den Haag verwacht dat de helft van de inwoners na 2020 vaak eenzaam zal zijn en (mede daardoor?) te dik. Veel inwoners van niet-westerse afkomst hebben, nog meer dan autochtone ouderen, last van eenzaamheid.

Zou het in de steden in Twente anders zijn? Ik vrees dat ook hier, als er niets tegen wordt gedaan, dit verschijnsel op grote schaal de kop zal opsteken. Een hoogleraar sociale epidemiologie die om commentaar werd gevraagd, gaf aan dat investeren in psychosociale zorg en een beter leefklimaat bijdraagt aan gezonder leven. Waar ontmoeten mensen andere mensen? Wie organiseert activiteiten voor ouderen? Huisbezoeken en voorzieningen voor ouderen? Het lijken mij nogal essentiële vragen.

Het is dan ook merkwaardig dat de coalitie in Enschede zwaar bezuinigt op welzijnswerk voor ouderen en ondersteuning van mantelzorgers. Ook de Stichting 55+ moet zich maar zien te redden. Gevoegd bij zware bezuinigingen op de kwaliteit van de openbare ruimte met als gevolg een minder aantrekkelijke leefomgeving is de vraag gerechtvaardigd wat inwoners van Enschede eigenlijk belangrijk vinden.

Ik schat in dat dit college van B&W andere prioriteiten heeft. Met dank aan CDA, VVD, D66, ChristenUnie en Burgerbelangen (sic.) Enschede.