Door op 15 augustus 2014

Een dag bij Livio: aandacht voor dagbesteding en voorlichting nodig

Op maandag 11 augustus heb ik, samen met collega-raadsleden Jasper Kerkwijk (D66) en Annelies Futselaar (SP), een werkbezoek/meeloopstage gehad bij zorginstelling Livio. Na ontvangen te zijn door Guido van de Logt, de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, en Jeff van den Biggelaar, manager marketing en innovatie, werden wij door drie teamleiders meegenomen en rondgeleid.

Wat opvalt, is dat Livio er alles aan doet om zowel voor de eigen bewoners als voor de wijk een centrale functie te vervullen. Op de zogenaamde Zorgboulevard zijn o.a. zowel de huisarts, de kapper als het consultatiebureau te vinden. Veel oog voor vernieuwing en innovaties in de zorg.

Na de rondleiding werden we ieder gekoppeld aan een afdeling of activiteit. Ik ben op de gesloten afdeling voor Psychogeriatrie geweest. Het is bekend dat de groep ouderen die gaat dementeren steeds groter wordt en dat het onmogelijk is om deze mensen lang zelfstandig te laten wonen. De aanwezigen hier waren nauwelijks is staat te communiceren en zelfstandig eten is ook niet meer voor iedereen weggelegd.
Bij de overheveling van de AWBZ naar de Wmo zal deze groep niet echt in de problemen komen als het gaat om indicering. Waar ik wel bang voor ben, is de invulling van de dagbesteding. Daar zal op gekort worden met als gevolg dat de daginvulling van de mensen gewoon ‘leeg’ is. Uren staren in vergetelheid. Een punt van aandacht! Wat zijn de consequenties van onze keuzes voor de mensen die het aangaat?

In de middag spraken we achtereenvolgens met een vertegenwoordiging van het personeel en met de centrale cliëntenraad. Bij de personeelsvertegenwoordiging kwam naar voor dat voor veel (toekomstige) bewoners je zo veel meer kunt doen als er genoeg activiteiten zijn in de sfeer van ontmoeting, bezigheid en creativiteit. Mensen blijven op die manier langer in staat de regie op het eigen leven te houden.
Maar, zo moeten we constateren, op sociaal-cultureel werk en welzijnswerk in de buurt èn in de overheveling van de taken naar de gemeente is en wordt veel wegbezuinigd. Dus we maken een contra-productieve beweging: we zeggen dat we na de transities veel kunnen opvangen met preventie, maar in werkelijkheid zijn de middelen daartoe wegbezuinigd. Ik wil daar aandacht voor vragen bij de begrotingsbehandeling in het najaar als het gaat over de afwegingen rond de bestedingen die gekoppeld zijn aan de transitiebudgetten.

Kan ik hier blijven wonen? Voorlichtingscampagne hard nodig.
De centrale cliëntenraad van Livio confronteerde ons met een aantal prangende vragen waar wij als raadsleden niet direct het antwoord op wisten, maar wel zouden moeten weten. De onduidelijkheden rondom de transities en de zorgzwaartepakketten zijn voor veel mensen iets om van wakker te liggen. Kan ik hier blijven wonen als ik niet meer zorgzwaarte 5, 6 of 7 heb? Kan ik het nog wel betalen? Gaan ambtenaren straks in een half uur beslissen wat ik nog wel of niet kan? Is er een draaiboek van de gemeente bekend voor de verantwoording en de uitvoering van de zorg?

Al deze vragen zijn terecht. Dit vraagt maar om een ding: een intensieve voorlichtingscampagne door de gemeente. Ook als we het nog niet weten, is het beter dat te vertellen dan mensen zo lang in het ongewisse te laten. Ik zal verantwoordelijk wethouder Jurgen van Houdt vragen wanneer hij denkt deze voorlichtingscampagne te starten. Wat mij betreft vanaf september aan de bak!

Het was een leerzame dag en ik bedank alle medewerkers, vrijwilligers, directie en raad van bestuur voor de openheid en gastvrijheid. We zullen elkaar ongetwijfeld vaker spreken en nodig hebben om deze operatie van transitie goed te laten verlopen.