De waarde van AutoMaatje

Door Raymon Haveman op 13 maart 2024

Aanleiding

1Twente vat de aanleiding van het agenderen van de brief duidelijk samen. “De gemeente besloot de subsidie aan Automaatje per juli stop te zetten, met als belangrijkste reden dat de vervoersdienst niet heeft geleid tot minder gebruik van de RegioTaxi. Enschede is de enige gemeente die de vervoersdienst een subsidie verstrekte. De SP agendeerde de brief die het College daarover stuurde aan de raad.”

Agendering

De PvdA heeft de agendering direct ondersteund. Uit de betrokkenheid van onze leden en niet-leden kan ik opmaken dat dit een goede keuze geweest. Een paar mensen hebben mooi bijgedragen aan datgene wat ik heb verteld in de Commissie Sociaal. Aan de hand van de onderstaande tekst heb ik mijn mondelinge bijdrage geleverd.

Onze bijdrage

Persoonlijk, als hulpverlener, kan ik u zeggen dat je niet in de zorg of de hulpverlening gaat werken om veel geld te verdienen.

Je werkt omdat je iets wilt doen voor mensen die je nodig hebben, om die mensen een betere dag te bezorgen. Net zoals die bijna 100 vrijwilligers bij Automaatje, die meer dan 11.000 ritten in 2023 hebben verzorgd. Als Automaatje stopt, wie gaat deze 11.000 ritten dan uitvoeren, zoals zij dat doen? En wat zijn daar dan de kosten van? De Regiotaxi levert helaas niet dat beetje extra’s wat de vrijwilligers van Automaatje wel doen.

Dat gaat dus om het geven van aandacht, vertrouwen, ondersteuning en zorg. Door mensen een beetje te ontzorgen en te helpen, levert dat de mensen waar je het voor doet, zoveel meer op dan wat je er in steekt. Zoals de vrijwilligers van Automaatje, die even mee naar binnen lopen voor een praatje. Wachten bij de dokter tot de ander klaar is. Klaar staan om met iemand drie straten verder naar haar beste vriendin te brengen voor een leuke avond.

Volgens de PvdA gaat het daar juist om. Ergens waarde aan toevoegen of waarde uithalen heeft niet alleen met geld te maken. Geld maakt het mogelijk om andere, veel belangrijkere, waarden tot bloei te laten komen.

Als het dan ergens wel om geld gaat, dan kun je er ook op een andere manier naar kijken. Zijn er mensen die gebruik maken van Automaatje, die dat eventueel wel zelf kunnen betalen? Zouden die dan eigenlijk niet gewoon met de taxi moeten gaan? Iemand ophalen bij een villa aan de Goudkust voor een ritje naar de woonboerderij van je zus in Lonneker, is wat anders dan van de Lintveldebrink bij je broer op visite in de Spechtstraat, om maar even gechargeerd te zeggen.

We hebben het er regelmatig over. Eenzaamheid, mantelzorg, de effecten van vergrijzing, zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Als we dat belangrijk vinden met z’n allen, dan moeten we de waarde van al deze projecten niet alleen zien in euro’s maar ook in gevoel, menselijkheid, liefde, aandacht en betrokkenheid. Dat is ons veel meer waard dan dat of er een paar ritten meer of minder met de regiotaxi wordt gereden. Als dat de norm is waar we onze waarden aan moeten toetsen, dan vraag ik me af wat we hier aan het doen zijn.

Vragen:

1. Ik vraag dan ook of het college dat ook zo ziet. Wat is er meer waard. Geld of geluk?
2. Zullen we dit sociale vraagstuk in de kamer sociaal meenemen in de overweging om Automaatje met subsidie te laten rijden?

Uitkomst

Wethouder Harmjan Vedder snapt de insteek van de commissie goed. Hij vindt ook dat we deze dienst niet zomaar af moeten schaffen. Toch zal er wel wat gesleuteld moeten worden aan de financiële kant bij Alifa. Uit de gesprekken met de bezoekers en de insprekers na dit onderwerp, heb ik het gevoel overgehouden dat Alifa graag weer met de wethouder en de ambtenaren om tafel wil gaan zitten en zeker openstaat voor een goede en frisse blik op de financiën. De wethouder zal ons blijven informeren over het proces. Wethouder Vedder kennende, zal hij die belofte ook nakomen.

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman