Door op 24 juni 2014

De banden aanhalen en inspiratie opdoen in Brussel

Brussel: stad die flink aan de weg timmert en ook nog eens het kloppende politieke hart is van de Europese Unie. Een mooie locatie dus voor de raadsexcursie van de Enschedese gemeenteraad. Van donderdag 19 tot en met zaterdag 21 juni reisden onze fractieleden (helaas op Arjan Kampman na, hij was verhinderd) in een grote afvaardiging van de raad naar onze zuiderburen. Om de banden tussen de fracties aan te halen en om inspiratie op te doen voor het raadswerk in onze stad.

Voor velen is Brussel een containerbegrip van alle ingewikkelde politieke lijnen binnen de Europese politiek. Tijdens het bezoek werden we onder andere bijgepraat door de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland in Brussel, dat de poort moet vormen voor de Nederlandse overheid. Ook spraken we met Nederlandse medewerkers bij de diverse DG’s (de Europese ministeries) om hun ervaringen uit het veld te horen.

Zinnige inzichten die ons helpen nog scherper te krijgen hoe we als stad (en als regio) in Europa moeten opereren. De komende tijd moeten we kijken hoe we dat als gemeenteraad kunnen uitwerken tot een zinvolle strategie om effectief in Europa te kunnen zijn. Daarbij kan het gaan om lobbyen op regels en wetgeving, maar ook voor het verkrijgen van middelen op thema’s als werkgelegenheid en innovatie.

De reis was eveneens een mooie mogelijkheid de banden aan te halen met de college-raadsleden. Met 27 nieuwe raadsleden zijn er namelijk flink wat nieuwe gezichten. Om constructief samen te werken, is het van belang dat je elkaar makkelijk vindt, maar ook helpt, en elkaar beter leert kennen voor een scherp debat. Daar heeft de reis zeker aan bijgedragen.