Clustering sportparken

Door Rienke Hofman-Bijlstra op 18 januari 2023

Samen met D66 en het CDA hebben wij een brief van het college over de clustering van de sportparken op de agenda van de stedelijke commissie gezet. Het duurt ons allemaal te lang. In Zuid is een patstelling ontstaan tussen de clubs die samen MFSA (Multifunctionele Sport Accommodatie) Zuid zouden gaan ontwikkelen. En rugbyclub ERC ’69 loopt tegen veel hogere kosten aan dan verwacht. Daar stelden we vragen over aan wethouder Niels van den Berg.

MFSA Zuid

De PvdA verwacht nu van de wethouder dat hij de regie gaat pakken, en Zuid ook niet loslaat. Natuurlijk hebben wij begrip voor de tegengestelde belangen die de verenigingen wellicht hebben waar ze wel of niet uit gaan komen. Echter zijn die gesprekken nu al twee jaar bezig. Daarom hebben wij de wethouder verzocht om de regie te pakken, lastige keuzes te maken en knopen door te hakken. Het is goed om in gesprek te blijven, maar vanaf nu alleen als dat gekoppeld is aan concrete acties of afspraken. Er zijn vanuit verschillende clubs voorstellen gedaan om de MFSA in Zuid te kunnen realiseren. Wij willen de wethouder op het hart drukken deze handschoen op te pakken. Zuid verdient een mooie MFSA. En wat is de visie van de wethouder op het toevoegen van een school/scholen, een sporthal en wijkvoorziening aan de MFSA in Zuid? Eigenlijk heeft de wethouder op die plek alleen maar een wijkvoorziening voor ogen. Een gemiste kans wat ons betreft.

Rugbyclub ERC ‘69

Rugbyclub ERC ’69 moet van het Horstmanpark naar het Diekman verhuizen. De club moet daar een nieuwe kantine en kleedkamers bouwen. Men moet van het gas af. Door de inflatie heeft men te maken met veel hogere bouwkosten dan verwacht. Tevens verwacht men het niet te redden met de twee kleedkamers die nu zijn ingetekend. Met het huidige ledenaantal is dat al krap. Laat staan wanneer de groei van de afgelopen jaren doorzet.

De voorzitter van de club schat in dat het tekort nu zo’n 170.000 euro is, maar nog zal oplopen. De offerte voor het clubhuis was namelijk geldig tot de kerst.

Voorlopig blijft men nog op het Horstmanpark zitten. Totdat er een oplossing gevonden is. De wethouder heeft toegezegd opnieuw in gesprek te gaan met ERC ’69 om op zoek te gaan naar een oplossing.

Tot slot

Binnen de gehele sportportefeuille hebben we te maken met stijgende kosten. Ook de bouw van het nieuwe zwembad gaat meer geld kosten. Wanneer we de ijsbaan open willen houden, hebben we ook te maken met meerkosten voor de gemeente Enschede.

Er zijn op korte termijn binnen de sportportefeuille een aantal belangrijke keuzes te maken door het gemeentebestuur.

Rienke Hofman-Bijlstra

Hallo! Ik ben Rienke Hofman-Bijlstra, 43 jaar, geboren en getogen Enschedese. Samen met mijn man en twee prachtige dochters woon ik in Lonneker. In Lonneker voel ik mij thuis en dat is wat ik iedereen wens: een thuis. Met noaberschap. Sinds mijn geboorte ben ik PvdA’er. Mijn vader was bijstandsmaatschappelijk werker en mijn moeder (wijk)verpleegkundige.

Meer over Rienke Hofman-Bijlstra