Cateringmedewerkers weer in eigen dienst

Door Yara Hümmels op 13 april 2023

Lodewijk Asscher ging ons een aantal jaren geleden voor, door de schoonmaak medewerkers weer in eigen dienst te nemen. Hiermee werd de positie van werknemers verbeterd.

1,5 jaar geleden

Nu ruim 1,5 jaar geleden hebben wij, samen met CDA en BBE, aandacht gevraagd voor de positie van de cateringmedewerkers, die soms al tientallen jaren werkzaam zijn voor de gemeente. De aanbesteding zou verlopen en zij zouden worden overgenomen door wéér een nieuwe werkgever, de zoveelste. Het leverde ontzettend veel stress op onder de medewerkers, want zij weten dat het op papier allemaal tegen dezelfde voorwaarden gaat, echter, zij weten wel beter. Contracturen worden vaak toch verminderd en mensen moeten over meerdere locaties hun uren gaan verdelen. Allemaal zeer onwenselijk.

Wij hebben destijds verzocht het huidige contract een jaar te verlengen en dat jaar te gebruiken om onderzoek te doen naar het inbesteden van deze medewerkers. Kortom, ze weer zelf in dienst nemen en echt collega’s te laten worden van de mensen die zij dagelijks gastvrij faciliteren.

“Te duur”

Het college heeft haar huiswerk in dat jaar zeer matig gedaan. “Het is duurder om de mensen zelf in dienst te nemen, dus dat gaan we niet doen”, aldus het college. Zonder overleg met de raad over dit gevoelige onderwerp. Op zo’n moment is het college bij de PvdA en veel andere partijen aan het verkeerde adres. Jaarlijks leest de raad in de begroting dat wij meer geld gaan uitgeven aan personeelslasten omdat er bepaalde functies ontbreken (vaak in de hoogste schalen). Dan is dat allemaal geen probleem, die functies zijn nu eenmaal nodig…

Principes

“Voor de PvdA is het een principiële keuze en niet een van financiële aard. Wil je een goede werkgever zijn als gemeente, dan neem je deze mensen zelf in dienst. En dan mag dat meer geld kosten”. Het is het juiste om te doen: het versterkt de positie van de medewerkers. Zij krijgen hierdoor meer rechten, meer bescherming én betere arbeidsvoorwaarden dan wanneer zij worden ingehuurd. En bovenal, iets wat onbetaalbaar is, zij voelen zich gewaardeerd. Dat is terecht, na zoveel jaren trouwe dienst aan onze gemeente. Samen met andere partijen hebben wij de motie ingediend en aangenomen gekregen. De wethouder moet aan de slag!

Dit is het begin, er is toegezegd dat we een brede discussie gaan voeren over het verder inbesteden van andere facilitaire diensten, zoals de schoonmaak.

*** UPDATE *** (red. RH)

Hier doe je het toch voor. Een bedankje van de cateringmedewerkers, die in vaste dienst zijn genomen. Ontzettend leuk van hen, en dat geeft het belang nogmaals aan voor bestaanszekerheid van iedereen.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels