Door op 16 november 2016

De Brug: in een visie kun je niet zwemmen

Zwembad de Brug moet per 1 januari 2018 dicht. Mogelijk komt er een nieuw zwembad, maar misschien ook niet. Dat moet nog allemaal onderzocht worden en daar moet een visie voor komen. Onderzoek doen en een nieuw zwembad bouwen kost echter tijd en dat zou betekenen dat er nooit voor de sluitingsdatum van De Brug een goed alternatief is.

Daarom heeft de PvdA bij de begtrotingsbehandeling op 14 november met een amendement zwembad De Brug voorgesteld het zwembad open te houden tot er een goed alternatief is. Een uitspraak die de inwoners van onze stad en in het bijzonder Glanerbrug helderheid moet verschaffen voor de komende tijd. Er heerst onzekerheid, maar één ding is wel zeker. Met de huidige planning is er nooit voor 1 januari 2018 een passende oplossing.

Kosten
Ja, het open houden van De Brug voor een jaar of misschien wel twee indien nodig kost geld. Daar zijn we niet op tegen: sport mag geld kosten. Volgens het college bijna 400.000 euro aan onderhoudskosten. Een flink bedrag, maar ook een bedrag waar wat rek in zit. Dat onderhoud mag best kritisch tegen het licht worden gehouden als blijkt dat het maar voor een beperkte duur is.

Geen soepele overgang
Wethouder Jurgen van Houdt bleek onwrikbaar en niet bereid een soepele overgang te regelen. Als zwembad De Brug sluit, is er nog geen nieuw zwembad maar in ieder geval wel een visie op de zwemfunctie in Enschede, zo zegde hij toe. Maar in een visie kun je niet zwemmen. De werkelijkheid voor de gebruikers van De Brug is dat ze over een jaar geen zwembad meer hebben en er dan nog geen alternatief voorhanden is. Dat onduidelijke perspectief brengt verenigingen in de ongemakkelijke positie dat ze geen toekomstplannen kunnen maken en wellicht moeten stoppen.

Ons amendement behaalde helaas geen meerderheid. Een groot verlies voor de vele enthousiaste zwemmers in De Brug.