Bevordering kansengelijkheid vanaf de zwangerschap tot midden twintig

Door Raymon Haveman op 21 maart 2024

Maandag 18 maart zijn we door wethouder Vedder op de hoogte gebracht over de stand van zaken van de uitvoering van de nota Kansrijk Enschede 2023-2033.

Recent onderzoek van het CBS naar de monitoring van kansengelijkheid bevestigt nog eens dat de uitgangssituatie voor Enschede ongunstig is. Enschede “scoort slecht” op diverse indicatoren, zoals een relatief hoog aandeel kinderen in een huishouden met langdurig een laag inkomen en relatief veel ouders zonder recent arbeidsverleden. Het is een grote uitdaging om alle Enschedese kinderen de toekomst te geven die we in de nota Kansrijk Enschede 2023-2033 ten doel hebben gesteld.

Kansenongelijkheid en de paraplu

Kansenongelijkheid speelt zich op heel veel vlakken af. Op alle vlakken praten wij als PvdA natuurlijk mee. Zie het geheel als een grote paraplu. Een van de onderdelen, precies waar dit artikel over gaat, is het bevorderen van kansengelijkheid vanaf de zwangerschap tot midden twintig. Preventie, stimuleren en motiveren zijn daarin belangrijk. Uiteraard zullen we altijd kritisch blijven kijken. Zo heb ik bijvoorbeeld aandacht gevraagd om in gesprekken ook op een open manier aandacht te geven aan zwangerschapsafbreking. Een bieb op school is hartstikke goed, maar tijdens de Kinderboekenweek je eigen boek krijgen is tien keer zo leuk. Verder heb ik ook aandacht gevraagd voor het schaduwonderwijs, oftewel bijlessen voor de wat rijkere mensen. Gaan we mee met die markt door de wat minder rijke ouders subsidie te geven of houden we juist daardoor de markt in stand? Ik vind het een moeilijk dilemma.

De eerste 2.000 dagen

In de nota Kansrijk Enschede hebben we de focus gelegd op de eerste 2.000 dagen. Juist door te investeren in de kansen voor het jonge kind, bouwen we aan een kansrijke toekomst. Een paar voorbeelden waar we op dit moment mee bezig zijn:

Nu Niet Zwanger

Er zijn voorbeelden dat kinderen na de geboorte direct onder toezicht worden gesteld, dit willen we voorkomen. Door in een open en eerlijk gesprek mensen te laten nadenken over hun kinderwens, seksualiteit en anticonceptie. Ik heb zelf nog aandacht gevraagd voor het open gesprek over zwangerschapsafbreking.

Familiehuis

Geïnspireerd door Zweeds voorbeeld werken we aan een voorziening waar ouders laagdrempelig toegang hebben tot advies en ondersteuning bij geboorte en ouderschap. Op de beoogde locatie – ‘t Ni-je Terphoes in de wijk Boswinkel – is nu naast het Speelhoes van Humankind ook aanbod van Alifa in de vorm van een ontmoetingsgroep. In stadsdeel West heb ik hier al eerder een uitgebreide presentatie over gehad. Een goed initiatief.

Van 6 jaar tot 12 jaar

Ook hier een paar voorbeelden uit een scala aan extra inzet:

Bibliotheek op School

De bibliotheek breidt het aantal locaties van de bibliotheek op school geleidelijk aan verder uit. Scholen worden zodoende gefaciliteerd met boeken, monitoring en een activiteitenprogramma, allemaal gericht op het vergroten van het leesplezier en de taalvaardigheid van kinderen. Zelf heb ik nog onze eigen inzet tijdens de Kinderboekenweek aangehaald om te laten zien dat,  buiten de bibliotheek op school, een eigen boek mee naar huis nemen ook enorm waardevol is.

Bevordering keuze voor vakmanschap

In de nota Kansrijk Enschede hebben we ons ook ten doel gesteld bij te dragen aan een positief imago van het vakmanschap. In overleg met de diverse partners geven we invulling aan het Gouden Handen akkoord zoals ook in het coalitieakkoord is benoemd.

Van 12 tot 18 jaar

Binnen deze leeftijdsgroep vinden ook interessante ontwikkelingen plaats, een paar voorbeelden:

Onderwijsjeugdhulparrangementen

Kansengelijkheid verbeteren betekent ook dat we daar waar nodig hulp en ondersteuning laagdrempelig toegankelijk maken en insteken op preventie.

Subsidiëring onderwijsbegeleiding

Kansenongelijkheid manifesteert zich ook in het wel of niet toegang hebben tot, vaak kostbare, onderwijsbegeleiding. De subsidieregeling voor leerlingen wordt verhoogd van 600 naar 1000 euro, omdat dit beter aansluit bij de markt. Daar heb ik mijn vraagtekens bij gezet. “Moet of wil je aansluiten bij de markt? Houdt dit de markt voor de vermogenden juist niet in stand?” Volgens mij is de markt voor groente en fruit.

Van 18 tot 27 jaar

Na je achttiende houdt het nog niet op.

Voortijdig schoolverlaters

We blijven stevig inzetten op het voorkomen van verzuim en voortijdig schoolverlaten, onder andere via de jongerencoaches.

Maatwerk voor specifieke doelgroepen

Een deel van de doelgroep heeft banden met het criminele circuit. We zijn daarom gestart met pilots waar jongerencoaches met kennis van de belevingswereld van deze jongeren de ruimte krijgen om te werken met een kleinere caseload.

Tot slot

Veel van de tekst komt uit de brief van het College, die was duidelijk geschreven en geeft goed weer wat we als coalitie voor nu en in de toekomst willen. Ik heb een selectie gemaakt uit alle initiatieven en ook nog wat aandacht gegeven aan mijn eigen inbreng. Bij de volgende update van het College krijgen we op het verzoek van de Commissie de cijfers, zodat we nog beter kunnen monitoren hoe goed we het doen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn, je weet me te vinden.

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman