Door op 16 september 2015

AZC op Eschmarkerveld: snel én zorgvuldig!

Grote drukte, een protestmars van tegenstanders, veel voorstanders op het Ei van Ko, én veel insprekers bij de vergadering: de stedelijke commissie van 14 september over het AZC op Eschmarkerveld was een beladen bijeenkomst. De PvdA uitte haar zorgen over de gang van zaken tot nu en eiste een beter vervolg. Die boodschap is wel aangekomen bij het college. Wat de PvdA betreft staat de locatie niet ter discussie en gaan zorgvuldigheid en snelheid de komende tijd hand in hand.

De PvdA-fractie in Enschede is van mening dat het niet zo lang mag duren. De twaalf maanden tussen het eerste verzoek van het COA aan de gemeente en nu, is al veel te lang. In het voorjaar stelden we er al vragen over in de raad. In de tussentijd is de urgentie om iets te doen alleen maar groter geworden.

De Partij van de Arbeid Enschede heeft in haar bijdrage in de raad helder laten horen dat solidariteit ons uitgangspunt is: het zit in onze haarvaten en sterkt ons in de overtuiging dat de helpende hand uitsteken naar zij die dat nodig hebben het enige juiste is.

Noodopvang
Alleen een azc voor de komende tien jaar is gelet op de urgentie en omvang van de problematiek erg mager. De PvdA wil dat Enschede zich ook op noodopvang gaat richten. Potentiële locaties zijn in de afgelopen maanden in beeld gebracht, dus snel schakelen kan en moet. Binnen enkele maanden moeten we in Enschede de eerste noodopvang kunnen realiseren. De PvdA roept op daarover met COA snel concrete afspraken te maken.

In gesprek met de inwoners
We deden de oproep in de raad om meer tijd en energie te steken in de nieuwe buren van het azc. Dat is meer dan op een bewonersavond vragen beantwoorden: dat is je verdiepen in hun zorgen, deze serieus nemen en een plek geven. Dat vraagt veel van het college en de gemeente en wij willen dat de raad er bovenop zit om toe te zien dat dit ook goed gebeurt. De recente ervaringen van de omgang met inwoners door het college ligt ver onder het peil dat we mogen verwachten van een gemeente als Enschede.