Armoedebeleid: PvdA haalt de krant

Door Raymon Haveman op 22 december 2023

Hoe leg je nou je waarden uit?

Mensen vragen me soms waar de PvdA voor staat. Dat snap ik wel, we gebruiken vaak voor veel mensen moeilijke woorden en  politiek jargon. Het is ook niet makkelijk om uit te leggen in het café waar bestaanszekerheid, armoedebeleid en iets als een participatiewet nou over gaat. En helemaal niet als je iets genuanceerd wil doen zoals wij dat gewoon zijn om te doen. Het is makkelijker om naar andere politieke partijen te luisteren die anderen de schuld te geven van een tekort aan bestaanszekerheid van jezelf. Daar doen wij niet aan mee.

Gewoon laten zien

Meestal werkt het door het gewoon te laten zien. Zoals we bijvoorbeeld doen bij de buurtbivak. Boterhammen smeren voor de kinderen van de basisschool. Koken bij Victoria voor de kinderen van Thuis@. Een gat graven voor de trampoline. Mijn onderbuurman helpen met een klacht over de woningbouwvereniging of de oude buurvrouw van boven helpen met het sjouwen van de boodschappen. Samen een positief geluid laten horen voor onze nieuwe bewoners van het AZC.  Ook binnen de raad hebben we de afgelopen tijd goed van ons laten horen en daarmee de krant gehaald.

De Witgoedregeling

Via deze regeling kan een oude koelkast, vriezer of wasmachine worden ingeruild voor een energiezuinig exemplaar. Via de Actualiteitenraad hebben we de volgende vragen gesteld:

1. Hoe is het college gekomen tot de uitvoering van deze regeling?
2. Wat gaat er gebeuren met de 2300 mensen die wel in aanmerking komen, maar die niet snel genoeg zijn om te reageren? Aangezien het college deze regeling “als een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke inspanningen tegen energiearmoede” ziet.
3. Zou het college kunnen aangeven hoe kansrijk ze de lobby zien voor de TOF-regeling en wanneer hier uitsluitsel over komt?

Dit haalde de krant.

“Slechts duizend mensen die op kosten van de gemeente een nieuwe koelkast mogen aanschaffen. Of een wasmachine. Terwijl er drie keer zoveel Enschedeërs recht op hebben. Hoe kan dat, vraagt de PvdA in de gemeenteraad zich af.” „Dat gebeurt niet”, zegt wethouder Jeroen Diepemaat op vragen daarover van PvdA-raadslid Paul Oonk. Minima reageren niet massaal, zo blijkt bij eerdere regelingen. „We hebben voor minima 5,7 miljoen euro beschikbaar voor energiebesparing. Dat geld gaat jammer genoeg niet op, mensen laten geld liggen”, zo verzucht Diepemaat.”

Wat wij hadden voorspeld komt uit en dat komt dan ook weer in de krant:

“Kleine hindernis: er waren maar duizend apparaten te vergeven. Maar dat was wel genoeg, antwoordde wethouder Jeroen Diepemaat op vragen daarover van de PvdA. Achter het net vissen? „Dat gebeurt niet.” Want de ervaring leert dat minima zich vaak niet melden voor regelingen.” en “In dit geval is dat verkeerd ingeschat. De eerste duizend stuks waren in no time vergeven. Bovendien bleek dat een grote groep minima die er recht op heeft nooit een brief kreeg. En dus ook geen kans had op een gratis nieuwe wasmachine. „Tot onze spijt concluderen wij dat er fouten zijn gemaakt”, aldus de gemeente.”

Het is een klein tastbaar voorbeeld van een uitvoering binnen het hele armoedebeleid. Helaas wat conservatief uitgevoerd door de wethouder. Voor goed armoedebeleid moet je dan toch echt bij de PvdA zijn, zo blijkt maar weer.

Armoede leidt tot tandentrekken

Enschedese tandartsassistente trekt aan de bel: ‘Er zijn schuldhulpverleners die aansturen op tanden trekken’ Ook weer een bijzonder artikel in de krant waar we wel vragen over moesten stellen:

1. Is het college op de hoogte van deze belachelijke werkwijze van bepaalde schuldhulpverleners? Zo ja, wat vindt het college hier van? Zo nee, is het college bereid om dit te gaan onderzoeken en handhavend op te treden tegen deze schuldhulpverleners?
2. Wat kan het college, binnen de huidige regelingen, voor deze groep inwoners betekenen en op welke manier kunnen we die beter inzetten om betere mondzorg te regelen?
3. Is het college op de hoogte van de mogelijkheden die Dokter van de Wereld biedt en weet het college of er in Enschede tandartspraktijken zijn aangesloten bij het Compassie Netwerk?

Gelukkig hebben we onze eigen wethouder Arjan Kampman op deze portefeuille zitten. En hij kon al direct wat antwoorden geven en gaat ook nog op onderzoek uit om verder te kijken. Zo haal je met een positief artikel ook weer de krant.

“Wethouder Kampman, belast met armoedebestrijding in Enschede, kent de verhalen. Hij kreeg het signaal twee jaar geleden via het fonds Bijzondere Noden. Bij dat fonds kunnen Enschedeërs met financiële problemen een vergoeding vragen voor hoge kosten, waaronder tandartskosten. „En dat doen ze”, zegt Kampman. „Er is een behoorlijk bedrag uitgekeerd.” Het fonds werkt met een eigen tandarts. „Met wie een speciale prijs is bedongen.””

Hoe leg je dus je waarden uit

Als mensen vragen wat die PvdA nou eigenlijk doet, kun je natuurlijk praktisch heel veel zelf laten zien en bijvoorbeeld op het gebied van armoedebeleid verwijzen naar deze twee onderwerpen, die binnen één maand al op de agenda zijn gezet. Natuurlijk zijn er op andere onderwerpen ook heel veel voorbeelden. In veel artikelen op deze website besteedt de fractie aandacht aan wat we doen en hebben bereikt!

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman