Door op 11 september 2015

Actieplan mantelzorg beter afstemmen met betrokkenen

Met de verandering in het zorgstelsel zijn mantelzorgers en (zorg)vrijwilligers belangrijker geworden dan ooit. Er wordt steeds meer beroep op hen gedaan, zowel door cliënten zelf als door professionals. De leemte tussen de zorgvraag en de beschikbare middelen wordt gedicht door de inzet van mantelzorgers en (zorg)vrijwilligers.

Op 7 september werden in de Stedelijke commissie het Actieplan mantelzorg en het Actieplan vrijwillige inzet 2015 – 2018 besproken. Bedoeling van het college van B&W met het voorstel is een steeds grotere rol voor mantelzorgers en vrijwilligers in de zorgvraag en minder bemoeienis door professionele zorg. Hiermee bespaar je uiteindelijk veel geld.

Vanaf 2016 zou de Stichting informele Zorg Twente (SIZT) haar taken moeten overdragen aan de wijkcoaches. Voordat het zover is, zouden 180 wijkcoaches getraind worden door de SIZT omdat vanaf 2016 alle vragen die te maken hebben met mantelzorg en vrijwilligerszorg door de wijkcoaches beantwoord moeten worden. Het is nu september en er is haast geboden.

Voorstel vaag en weinig concreet
Het is erg teleurstellend dat wij na lange tijd wachten een voorstel krijgen dat weinig concreet is en veel noodzakelijke acties op de lange baan schuift. Zo is de overdracht van kennis en kunde van de SIZT is nog niet geregeld. Die zou in april van dit jaar beginnen, maar is nog steeds niet geregeld.

Daarnaast wordt deskundigheidsbevordering van wijkcoaches niet optimaal ingezet: er worden maar 18 wijkcoaches getraind en geen 180. Niet bekend is wat er gaat gebeuren met de zorgvrijwilligers na 2016. Hoe zit het met de belastbaarheid van de wijkcoaches?

Het lijkt erop alsof alles naar de wijkteams gaat zonder dat noodzakelijke voorwaarden zoals kennis en tijd worden gewaarborgd.

Ook ontbreekt een duidelijke financiële onderbouwing in het voorstel. Enschede krijgt in 2015 al ongeveer 750.000 euro voor mantelzorgers extra voor de ondersteuning, het zogeheten mantelzorgcompliment geld. Vanaf 2016 zal dat voor Enschede rond de 1.000.000 euro per jaar liggen. Is de 750.000 euro van 2015 uitgegeven? Zo ja, hoe, aan wie, waarvoor en hoeveel? Zo niet, wat gaat er gebeuren met de resterende middelen?

Stad op blote voeten
Het lijkt alsof het college oude schoenen (die nog in prima staat zijn) weggooit, voordat het nieuwe schoenen heeft. De stad loopt straks op blote voeten. Wij snappen dan ook de noodzaak niet waarom januari 2016 de ingangsdatum moet zijn. Wij stellen voor om de ingangsdatum uit te stellen tot er een concreet actieplan ligt dat in overleg met de betrokkenen tot stand is gekomen.

Beter afstemmen met betrokkenen
Mantelzorgers worden steeds belangrijker in de keten van zorg en ondersteuning. Inzet van deze (zorg)vrijwilligers kan een goede oplossing zijn, mits de voorwaarden goed zijn geregeld. Goede begeleiding van mantelzorgers en vrijwilligers, en betere samenwerking tussen de verschillende organisatie kunnen mantelzorgers helpen om hun inzet vol te houden.

Dit hoor je als college serieus te nemen door de signalen die worden afgegeven door de ouderenbonden, verenigd in het POOB, de SIZT, mantelzorgers en wijkcoaches in het voorstel te verwerken. Dat dit niet is gebeurd, is teleurstellend.

Wat de PvdA betreft, kan het voorstel in deze vorm niet door de beugel. Teleurstelling was er ook bij andere fracties. Er waren veel vragen en kritische kanttekeningen. Verantwoordelijk wethouder Jurgen van Houdt heeft toegezegd om alle vragen via een nota te beantwoorden. Op 21 september komt het voorstel in de gemeenteraad aan de orde.