Wie is er nog welkom op onze openbare plekken?

Door Yara Hümmels op 8 december 2023

Vijandige architectuur

Recentelijk heeft de PvdA met verontwaardiging kennisgenomen van een zorgwekkende ontwikkeling in onze stad: de randen van de parkeergarage op het Van Heekplein, die voorheen dienst deden als informele zitplekken, zijn onlangs onbruikbaar gemaakt. Dergelijke ingrepen, ook wel bekend als ‘vijandige architectuur’, zijn ogenschijnlijk kleine details in de openbare ruimte, maar hun impact is verstrekkend. Ze hebben als doel bepaalde groepen mensen te weren, variërend van rondhangende jongeren en skaters tot toeristen. Maar, het treft met name de kwetsbare groepen, waaronder daklozen, die hierdoor worden buitengesloten.

Inclusieve samenleving

De PvdA staat voor een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke toegang heeft tot openbare ruimtes. In dit kader hebben we de wethouder bevraagd tijdens de wekelijkse actualiteitenraad. Wij wilden weten waarom dit gedaan is, want als vertegenwoordigers van onze stad is het van cruciaal belang dat we begrijpen waarom dergelijke ingrepen in onze openbare ruimte worden doorgevoerd. Wat is het achterliggende motief? Volgens het college was er sprake van overmatig en aanhoudend overlast van bepaalde hanggroepen en is daarom besloten deze spikes te plaatsen.

De openbare ruimte is van iedereen

Dat maakte dat we ons hardop afvroegen van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is? Volgens de PvdA zou de openbare ruimte een gedeelde plek moeten zijn waar alle inwoners van onze stad zich welkom en vertegenwoordigd voelen. Door de acties van het college worden bepaalde inwoners buitengesloten en zijn ze niet meer welkom. Dit is voor ons onacceptabel, wij willen dat Enschede een gastvrije stad is. Als er sprake is van overlast, dan moeten we kijken hoe we dit kunnen oplossen met vriendelijke maatregelen, zoals het plaatsen van groen of het ophangen van speakers voor het afspelen van klassieke muziek. Veel steden zijn ons voorgegaan, leer hiervan.

De wethouder

Als laatste wilden wij van het college weten wanneer we deze bankjes weer bruikbaar gaan maken? De wethouder heeft toegezegd dat dit betrokken wordt bij de hernieuwde inrichting van het Van Heekplein in het voorjaar. Dan gaan we het plein namelijk verder vergroenen om hittestress tegen te gaan.

Motie

Om te voorkomen dat het college nog vaker dit soort onwenselijke acties onderneemt bij overlast, hebben wij een motie gemaakt die het college oproept al onze openbare ruimte gastvrij in te richten en bij overlast altijd te kijken naar vriendelijke oplossingen. Enschede is een gastvrije stad waarin iedereen zich thuis moet voelen. Samen kunnen we het verschil maken en de openbare ruimte teruggeven aan de gemeenschap.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels