Door op 16 februari 2015

Weekendschool “Toppers op zondag” afgerond met echt debat

De weekendschool “Toppers op zondag” biedt activiteiten aan voor gemotiveerde jongeren van 10 tot 14 jaar. Op zondag 15 februari was er weer een activiteit. Het was de derde dag in een programma over zorg en politiek.

Op de eerste zondag hebben de kinderen les gehad in alle ontwikkelingen rondom de zorg en de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daarna hebben we met een aantal gemeenteraadsleden hen begeleid om vragen voor te bereiden voor een bezoek aan zorginstelling de Posten. De groep kinderen was opgedeeld in drie politieke partijen: de zorgontvangers, de mantelzorgers en de professionals. Met de vragen en vanuit de belangen hebben ze vorige week het bezoek aan de Posten gebracht en hun vragen kunnen stellen.

Deze derde zondag ging het vooral om de politiek. Met een waar debat in de raadzaal en proberen om belangen en argumenten goed naar voren te brengen. Een extra lesje democratie van raadsgriffier Rolf Jongedijk en een rondleiding door het Stadhuis hoorden natuurlijk bij de voorbereiding. Evenals oefenen voor een debat en praten in de microfoon. Vooral dat laatste had een grote aantrekkingskracht op de kinderen.

Bij het uiteindelijke debat waren ouders, verzorgers en andere belangstellenden uitgenodigd. De mantelzorgers lukte het om in coalitie met de professionals het meest gerealiseerd te krijgen.
Al met al volgens mij een paar fantastische dagen. Investeren in de (politieke) toekomst kunnen we als gemeenteraad volgens mij niet genoeg doen. Ik heb er in ieder geval enorm van genoten.

De raadsleden Barry Overink, Arja ten Tije, Erik v.d. Aa, griffier Rolf Jongedijk, de docenten en de kinderen van de zondagsschool wil ik bedanken voor de leuke samenwerking.

De zondagsschool is een initiatief dat blijvende ondersteuning verdient!