Door op 16 januari 2015

Vragen over jongerenwerk en voorzieningen voor jongeren

In het najaar van 2014 kwamen via de wijkraad Pathmos en jongeren uit die wijk signalen dat steeds meer voorzieningen voor jongeren gesloten zijn. Afgelopen week kregen wij te horen dat De Mast in de avonduren ook gesloten is. Geen breakdance, fitness en voetbal meer.

Bij de verhuizing van praktijkschool De Wissel naar gebouw De Mast werd geregeld dat welzijnsorganisatie Alifa voor het specifiek jongerenwerk buiten schooltijden gebruik kon blijven maken van de sportfaciliteiten en praktijklokalen in het gebouw. Dat gebeurde op aandrang van de gemeenteraad. Overweging daarbij was dat het specifiek jongerenwerk een belangrijke functie vervult, ook in preventief opzicht, voor jongeren in de stad.

Als gemeente willen we inzetten op het bieden van kansen aan jongeren en het voorkomen van overlast door jongeren in wijken. Intussen worden door bezuinigingen faciliteiten en contacten die daaraan een bewezen bijdrage leveren gesloten of zijn die steeds minder beschikbaar. De jongeren worden veroordeeld tot rondhangen. Zo spannen we het paard achter de wagen, met het risico dat over een tijd nieuwe investeringen in voorzieningen en mensen nodig zijn.

Daarom hebben we als PvdA vragen gesteld aan het college. We willen weten of het college op de hoogte is van het sluiten van voorzieningen voor jongeren in de avonduren en in het bijzonder sluiting van De Mast.
Ook willen we weten of het college net als de PvdA vindt dat dit een onwenselijke ontwikkeling is, ook uit een oogpunt van het bieden van kansen en het voorkomen van overlast. Tenslotte vragen we wat het college gaat doen om, in overleg met betrokkenen, voorzieningen voor jongeren en het specifiek jongerenwerk te behouden.

We hebben de vragen aangemeld voor de rondvraag van de Stedelijke raadscommissie op maandag 19 januari.