“Voor bestaande woningen voeren we een opkoopbescherming in.”

13 september 2022

“Al met al een goede ontwikkeling” en “De PvdA is blij met dit plan”, aldus onze fractievoorzitter Yara Hümmels in de raad.

Het is in lijn met ons eigen verkiezingsprogramma: “Voor bestaande woningen voeren we een opkoopbescherming in. Je mag een woning alleen kopen als je er zelf gaat wonen.”

Het doel van deze opkoopbescherming is het beschermen van betaalbare koopwoningen tegen het opkopen door investeerders. Daarmee worden de kansen voor koopstarters en middeninkomens op een betaalbare koopwoning vergroot.

Er wordt een mogelijkheid gecreëerd om in de Huisvestingsverordening een regeling op te nemen om in aangewezen gebieden van de gemeente koopwoningen in het goedkope en middeldure segment te beschermen tegen het opkopen door ondernemingen of particulieren die dergelijke woningen willen omzetten in (veelal dure) huurwoningen.

Door de opkoopbescherming in te voeren kunnen investeerders niet langer woningen opkopen om deze vervolgens te gaan verhuren. Hierdoor blijven er meer koopwoningen beschikbaar voor koopstarters, maar ook voor andere inwoners met een kleinere portemonnee. Daarnaast wordt verwacht dat een eventueel prijsopdrijvend effect voor een langere periode verminderd wordt, omdat over het algemeen is gebleken dat investeerders veel overbieden.
Neveneffect bij het tegengaan van een prijsopdrijvend effect is dat verkopende eigenaar-bewoners hun woning mogelijk voor minder geld kunnen verkopen.

In de bijdrage van de Enschedese PvdA gaf Yara aan dat we de effecten goed moeten blijven monitoren en in gesprek moeten blijven met bijvoorbeeld de SJHT. Ook kunnen we bijvoorbeeld kijken naar wat er in de gemeente Den Haag wordt gedaan. Makelaars moeten daar in hun advertentie opnemen dat de woning onder de opkoopbescherming valt. We moeten ook niet vergeten om bij nieuwbouwwoningen gebruik te maken van anterieure overeenkomsten, oftewel vrijwillig gesloten overeenkomst tussen gemeente en particuliere initiatiefnemer.

Een streven in de campagne, dat nu al behaald is. Dat is pure winst!