Door op 17 januari 2014

Themawerkgroep Sociaal Domein had eerste bijeenkomst

Op dinsdag 14 januari is de themawerkgroep Sociaal Domein voor het eerst in een nieuwe samenstelling bij elkaar geweest. Er waren naast fractielid Dennis Bouwman en mijzelf nog 9 belangstellenden aanwezig.

We vielen met de neus in de boter of in het prikkeldraad – de tijd zal het leren – want er lag een notitie op tafel die begin februari in de gemeenteraad zal worden behandeld, over de sturing en inrichting van de Wmo en de jeugdzorg in de wijken. Het leek aan de ene kant een technisch verhaal, maar door een levendige discussie met elkaar konden we er heel goed de pijnpunten uithalen en de consequenties doorgronden. Zowel lokaal, als landelijk is nog volop in discussie hoe we de Wmo en de jeugdzorg moeten reorganiseren op lokaal niveau terwijl er een flinke bezuinigingsslag overheen gaat. Het moet allemaal in een kort tijdsbestek, terwijl wij natuurlijk onze stadgenoten niets willen ontzeggen – daar willen we als PvdA waakzaam op toezien! Kortom, welke waarborgen hebben we dat het straks in 2015 gewoon goed komt? Als PvdA willen we immers zorgen voor zorg, werken aan werk en iedereen mee laten doen.

We hebben dinsdag een start gemaakt met onze achterban en we hebben de fractie van munitie kunnen voorzien. Dat zal vaker nodig zijn, want het laatste woord is over dit onderwerp nog niet gezegd. Met deze themawerkgroep hebben we een goede achterban voor dit complexe onderwerp. We komen over ca. 6 weken weer bij elkaar, tenzij er eerder brand uitbreekt!

Arja ten Thije, coördinator van de themawerkgroep