Door op 9 januari 2015

Studenten Saxion in de raadsbankjes

Samen met de provincie Overijssel organiseert de gemeente Enschede diverse activiteiten om burgers meer bij de politiek te betrekken. Eén van die activiteiten is het Democratiespel, waarbij studenten in de Enschedese raadszaal een echt raadsdebat voeren. Vrijdag 9 januari mocht ik een groep van 30 studenten daarbij begeleiden.

De provincie en de gemeente vinden het belangrijk om inwoners meer te betrekken bij de democratie en hen zelf te laten ervaren hoe politieke beslissingen worden genomen. Hiervoor hebben zij samen met ProDemos het Democratiespel ontwikkeld. Een raadslid begeleidt de studenten vervolgens door het spel en maakt ze thuis in de wereld van interrupties, moties en amendementen.

In de raadszaal speelden eerstejaars studenten van Saxion het rollenspel met als onderwerp een afweging tussen meer openbaar vervoer en meer fietspaden. Een mooie tegenstelling, die ruimte gaf om vanuit de overtuiging vanuit de verschillende partijen een standpunt naar voren te brengen. Al met leverde dat een leuk inkijkje in de politieke arena, met goede debatten en studenten die iets meer feeling kregen voor de werking van de politiek.