Door op 20 augustus 2014

Steun voor hongerstakers en petitie over minderheden in Irak

Met groot respect hebben fractiegenoot Arjan Kampman en ik onze steun betuigd voor de actie van onze Assyrische gemeenschap in Enschede. Een groep van ongeveer 30 mensen houdt deze week in een tent op het Stationsplein een hongerstaking. Het doel is om voldoende handtekeningen te verzamelen op een petitie die ze willen aanbieden aan het kabinet en in het bijzonder aan minister Timmermans van Buitenlandse Zaken. Het gaat om de grove schendingen van de mensenrechten in Irak door IS, voorheen ISIS. Niet alleen christenen, maar ook joden, jezidi’s en gematigde moslims zijn slachtoffer van mensonterende omstandigheden die gecreëerd worden door ISIS.

Ons PvdA Tweede Kamerlid Keklik Yücel bracht maandag 18 augustus een bezoek aan de hongerstakers zegde toe er alles aan te doen om de steun van Nederland te verbreden. Op 19 augustus kwam PvdA Tweede Kamerlid en woordvoerder Buitenland Michiel Servaes.
De Assyrische gemeenschap roept met name op tot het creëren van een Safe Haven in de Ninive-vlakte en hoopt dat minister Timmermans daar bij de Verenigde Naties op aan zal dringen.

Het is bijzonder dat deze actie vanuit Enschede gecoördineerd wordt. In Enschede woont de grootste Assyrische gemeenschap van Nederland. Er komen mensen van heinde en verre om hun steun te betuigen. De petitie voldoet inmiddels aan de vereiste 5.000 handtekeningen – het zijn er al 6.000 – om geagendeerd te worden in de Tweede Kamer. Wij zullen ook onze gemeenteraad vragen unaniem steun uit te spreken.