Door op 23 januari 2015

Stadsdeelcommissie Centrum stond in teken van verkeer

De stadsdeelcommissie Centrum op dinsdag 20 januari ging goed van start. Die begon met de mededeling dat er inmiddels een mooi overzicht is van de successen van het actieprogramma Binnenstad.

De raadsleden kregen allemaal een mooi boekje. Met de stimuleringssubsidies van de gemeente zijn veel particuliere eigenaren en ondernemers aan de slag gegaan met het verbeteren van hun panden. Daar mogen we trots op zijn. De stad vaart er zichtbaar wel bij. Wij steunen dit beleid van harte; een bruisende binnenstad is nodig en die moet er goed uitzien.

Duidelijkheid over parkeren
De rest van de vergadering was gewijd aan het verkeer. Het begon met vragen van onze kant over de witte vlekken in het parkeerbeleid in het centrum. Op een paar plekken in de openbare ruimte staan regelmatig auto’s geparkeerd zonder daarvoor te betalen. Op enkele van die plekken is de bebording niet goed en is daardoor is er geen handhaving van het parkeerbeleid. Op een andere plek geldt zelfs een parkeerverbod.

Wethouder Eerenberg zei toe het handhaven te verbeteren en daartoe de eventueel noodzakelijke maatregelen in de bebording te gaan regelen. Uiteraard moet hij daarvoor bij collega Hans van Agteren steun krijgen. Maar hij rekent erop dat dat geen probleem zal zijn: “Het college is één”.

Geen zuid-noord verbinding Kuipersdijk
Belangrijkste politieke discussie was of de zuid-noord verbinding van de Kuipersdijk moet kunnen. Formeel is die verbinding nu verboden, maar door gebrek aan handhaving is er inmiddels sprake van 10.000 auto’s die per dag over de Kuipersdijk achterlangs de Mooienhof rijden. VVD en Burgerbelangen Enschede vonden dat die mogelijkheid gelegaliseerd moet worden. De wijkraad en de andere fracties zijn van mening dat dit niet moet en dat het college moet zorgen voor effectieve uitvoering van het genomen raadsbesluit.

De mogelijkheid van zuid-noord rechtsaf moet niet langer worden gedoogd! Het recente dodelijke ongeluk heeft ons laten beseffen dat de toegenomen verkeersdruk op de Kuipersdijk zo spoedig mogelijk een halt toegeroepen moet worden.

Steun voor verkeersplan bewoners
Het tweede verkeersonderwerp betrof de afwikkeling van het verkeer in het deel van het centrum “Zuid-Oost”. Bewoners presenteerden de door hen ontwikkelde ideeën voor het terugdringen van het sluipverkeer in de wijk Hogeland Noord/Getfert Perik en het verbeteren van de leefkwaliteit. De commissie was complimenteus, want het voorstel kan rekenen op draagvlak, is zo op het eerste gezicht reëel en qua uitvoering zo gefaseerd dat het ook financieel voor de eerste fasen haalbaar is.

Het voorstel een experiment uit te voeren met een knip in de Spelbergsweg en in de Getfertweg kon rekenen op steun en de wethouder gaat dit met zijn collega oppakken. Hij komt met een integraal voorstel voor het gehele gebied naar de gemeenteraad. Dan moet hij nog wel aan de slag met zijn ambtelijke adviseurs, want die hadden toch nog wel wat bedenkingen bij de plannen.

Fietsentoestand rond stadhuis aanpakken
Tot slot van de avond was er nog even aandacht voor de overlast van fietsen die rond het stadhuis staan. Het college wil daarvoor geen fysieke maatregelen nemen, zoals het plaatsen van fietsnietjes. Afgesproken is dat de bodes van het stadhuis actief zullen toezien op de fietsentoestand rond het stadhuis.

Over een half jaar krijgen we een evaluatie. Dan moet blijken of die aandacht leidt tot vermindering van het aantal fietsen dat rond het stadhuis slingert.