Door op 17 maart 2016

PvdA verkiezingsprogramma 2018 krijgt vorm

In januari zijn we gestart met een traject waarin we in een losse, wisselende samenstelling spreken over het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Belangstellenden zijn altijd welkom. De inhoud van standpunten en van meer of minder uitgewerkte stukken tekst zijn steeds open voor debat.

Het verkiezingsprogramma is pas afgerond vlak voor de verkiezingen. In het voorstel dat werd gedaan bij de vorige ledenvergadering is september 2017 genoemd als einddatum.

Er zijn bijeenkomsten geweest op 4 januari, 26 januari, 23 februari en 16 maart. We hebben in de eerste bijeenkomst voorlopig geïnventariseerd welke thema’s relevant zouden kunnen zijn. Ook hebben we afgesproken dat we in het verkiezingsprogramma een lijn zouden aanbrengen die loopt van centraal principe naar een algemene analyse van de toestand van Enschede naar standpunten op de verschillende thema’s.

In de volgende bijeenkomsten hebben we dat centrale principe geformuleerd en uitgewerkt. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met de analyse van de toestand van de stad. Allerlei thema’s zijn de revue gepasseerd, zoals arbeidsmarkt, uitkeringen, economisch beleid, cultuurbeleid, veiligheid, verkeer, openbare ruimte, sociale veiligheid, kennispark, samenwerking in Twente, leefklimaat.

We hebben heel uitgebreid gesproken over de samenhang tussen die verschillende onderwerpen. Daarin waren de thema’s:

• Centraal principe: solidariteit
  • Analyse: polarisatie
  • Oplossingen: samen op gaan.

Voor de komende tijd zijn drie nieuwe data gekozen: 4 april, 26 april en 27 mei (steeds om 20.00, locatie nog onbekend). Op die avonden wordt in groepjes per thema gesproken en op het eind gerapporteerd naar de hele groep.

De vorderingen tot nu toe zijn gevat in het stuk voortgang verkiezingsprogramma 2018, dat op woensdag 23 maart in de algemene ledenvergadering wordt besproken.