Door op 18 februari 2015

PvdA steunt morrend nieuwe regeling goedkoop OV ouderen

Begin maart loopt de huidige regeling voor gratis openbaar vervoer voor 70+ af. Weinig tijd dus om nog te zoeken naar alternatieven. Niet meteen een opvolger van de regeling zou erg slecht zijn voor de gebruikers. Daarom heeft de PvdA maandag 16 februari in de gemeenteraad morrend ingestemd met een nieuwe regeling, waarin opgenomen 65+ gratis voor minima en een eigen bijdrage voor anderen.

Het belangrijkste vinden we de continuïteit van het gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen. Dat was de reden om het voorstel te steunen. Maar veel beter was het geweest om halverwege volgend jaar te kijken of kosten en opbrengsten nog wel met elkaar in verhouding staan bij de nieuwe regeling. Een motie die wij daarover indienden, kreeg echter niet genoeg steun.

Met enige spanning wachten we dus af of we daadwerkelijk waar voor ons geld krijgen. De eigen bijdrage is behoorlijk hoog met 65 euro (was aanvankelijk 75 euro) per jaar, en we kunnen moeilijk inschatten wat dat betekent voor het gebruik.

Het bedrag werpt een drempel op, evenals de beperkingen in de wijze van aanschaf. Voorheen regelde de gemeente dat zelf, nu moeten inwoners naar de webshop van Syntus en betalen via internetbankieren. In ieder geval is de toezegging gedaan dat de gemeente daarbij ondersteuning biedt.

De uitkomst van het debat is verrassend, omdat in het coalitieakkoord triomfantelijk voortzetting van gratis OV voor ouderen was vastgelegd. Hoewel toen al bekend was dat voortzetting niet zou kunnen voor het oude bedrag, legden partijen er toch geen enkele euro bij.

Een niet waar te maken loze belofte dus, niet erg chique in verkiezingstijd. Dan druk ik het nog zwak uit: de nieuwe regeling is een teleurstelling voor al diegenen voor wie gratis openbaar vervoer een belangrijke motivatie is om wat vaker zelfstandig op stap te gaan voor een boodschap of sociale contacten.
Of de doelgroep voor wie dat waardevol is met de nieuwe regeling wordt bereikt, is nu maar de vraag.

Lees ook:
Nieuwe opzet goedkoop openbaar vervoer ouderen is verslechtering