Door op 11 november 2014

PvdA stemt tegen Enschedese begroting

Tegenstemmen om een signaal af te geven, is niet onze stijl. Dat doen we alleen als het echt niet anders kan. Tot onze spijt moesten we de tijdens de gemeenteraadsvergadering op maandag 10 november de programmabegroting 2015-2018 afkeuren.
Reden is dat er in de begroting op de terreinen van werkgelegenheid en inkomensondersteuning, en over de bereidheid om te zorgen dat de stad echt vooruit komt, te veel staat dat niet onze goedkeuring kan krijgen.

De boekhoudersgeest heerst in de coalitie van D66, VVD, CDA Burgerbelangen en ChristenUnie, en dat is te merken. Ambitie is een verboden woord en afbreken gaat boven bouwen aan de toekomst. In onze algemene beschouwing hebben we helder uiteengezet dat de door de coalitie ingezette koers niet zal leiden tot een stad met meer werk, waar mensen meer meedoen en waar goede ondersteuning is voor mensen die zorg nodig hebben. Dit is niet de koers die er toe leidt dat mensen trotse Enschedeërs zullen zijn.

Met een open houding gingen we het debat aan: we nodigden partijen uit mee te denken hoe we toch middelen vrij konden maken om te zorgen dat door private partijen in de stad wordt geïnvesteerd, we riepen op mee te denken over een ambitieuzere doelstelling voor het aantal banen in de stad en we hebben geprobeerd steun te krijgen om de inzet van klimoppers voor de toekomst te waarborgen.

De PvdA vindt dat Enschede echt moet uitstralen voor meer werkgelegenheid te gaan. De beleidsdoelstelling in de begroting van 158 extra banen in 2018 ten opzichte van 2013, is ambitieloos als je je beseft dat we 6.000 mensen in de bijstand hebben, en dat Rijk, provincie en regio volop mee investeren in werkgelegenheid voor Enschede.

De respons van de coalitiepartijen was van er een waar angst regeert en waar vooral tegenstellingen werden gezocht in plaats van oplossingen. Alleen alleen SP, GroenLinks, EnschedeAnders en OPA stemden mee om de gewenste focus op meer werk om te zetten naar een ambitieuze doch realistische doelstelling van 1.200 extra banen. Onbegrijpelijk!

In het slot van het debat deden we nog de handreiking om te zorgen dat we het instrument van klimopbanen konden waarborgen door dit binnen de inzet van de participatiemiddelen overeind te houden. Ook daar stuitten we op onwelwillendheid van de coalitiepartijen, die dit mooie instrument om mensen weer te laten meedoen liever om zeep lijken te helpen.

Kortom, het raadsdebat leverde geen enkele substantiële reparatie van de begroting op. We hadden al in onze eerste termijn aangekondigd, dat dit toch echt nodig was om voor instemming van de PvdA. Zodoende konden we niets anders doen dan aan het einde van de avond op het knopje ‘tegen’ te drukken.